Aktuellt

Här hittar du aktuella nyheter och de senaste avsnitten av Commapodden

Commapodden | Public Relations | Krishantering | Public Affairs | Hållbarhet | Reputation&Trust | Content Marketing
    Laddar inlägg…
  • gott anseende

    Kampen om ett gott anseende – Volvo vs. Tesla

    Fredagen den 31 januari sparkade vi igång det nya decenniet med Commas första seminarium för året. Där lyssnade vi på Riku Ruokolahti från T-Media som berättade om Reputation&Trust som mäter sambandet mellan anseende och affärsnytta. Som exempel tog han anseendet för Volvo jämfört med Tesla. Ettan på R&T:s lista över Sveriges högst och lägst ansedda bolag fanns också…
  • Helen Iwefors-Häggblom

    Helen Iwefors-Häggblom ny på Commas kontor

    Helen Iwefors-Häggblom är ny på Commas kontor. Hon är bland annat utbildad inom strategisk PR och kommunikationsvetenskap på Mittuniversitetet och har tidigare varit kommunikationschef och CSR-ansvarig på Canon Sverige. Helen är en strategisk doer som får saker gjorda, inte minst när det gäller syftesdriven kommunikation som exempelvis att bygga pr-kampanjer med socialt engagemang. – Jag…
  • Merja Metell Suomalainen

    Merja Metell Suomalainen ny delägare på Comma

    Merja Metell Suomalainen är ny delägare på Comma. Hon har varit på byrån sedan 2014 där hon bland annat arbetar med krishantering och ansvarar för PA-frågor. Med sin långa erfarenhet från Sveriges Radio och Sveriges Television är hon en uppskattad moderator och föreläsare. Dessutom driver hon Commapodden där hon samtalar med spännande människor om hållbarhet,…
  • Reputation&Trust

    Här är Sveriges högst (och lägst) ansedda företag 2019

    IKEA är Sveriges högst ansedda företag 2019. Det visar undersökningen Reputation&Trust som tagit tempen på företags-Sverige. På andra respektive tredje plats hamnar Systembolaget och Spotify. Bland de lägst ansedda hittar vi Lundin Petroleum, PostNord och Ryanair. Det är första gången Reputation&Trust görs så omfattande i Sverige och totalt har 4740 personer deltagit. De som svarat har utvärderat företags anseende utifrån…
  • mäta anseende

    Comma lanserar metod för att mäta anseende och dess affärsnytta

    Varför lyckas vissa företag bättre än andra med att nå sina affärsmål? Och varför blir andra mer populära som arbetsgivare? Ett företags anseende säger mycket om vilka möjligheter organisationen har att uppnå sina affärsmål. Men det bästa av allt är att det går att mäta. Tillsammans med det finska analysföretaget T-Media lanserar Comma nu Reputation&Trust…
  • Donald Boström

    8. Att krishantera på liv och död

    Donald Boström, en av Sveriges mest välrenommerade journalister, författare och fotografer berättar om hans avslöjande om organstöld från döda palestinier som blev en världsnyhet för 10 år sedan. Ett avslöjande som även blev början på en krishantering med livet som insats. Avslöjandet bidrog till att organstölderna till slut stoppades 2012 efter 24 år och att…
  • Liselotte Jernberg Bate

    7. Så arbetar du framgångsrikt med Employer Branding

    Liselotte Jernberg Bate, Cultural Manager på Granitor (tidigare Midroc), som fått utmärkelsen En av Sveriges bästa arbetsgivare i Universums årliga mätning. Som ansvarig för kulturarbetet på Granitor berättar Liselotte hur de arbetat internt för att klättra på rankningen: ”Du måste vara beredd att satsa för att lyckas.” Hon berättar också om nya trender inom rekryteringsbranschen…
  • Tina Frisk

    6. Går det att resa långt OCH hållbart?

    Tina Frisk, affärsutvecklare och grundare av reseföretaget Ecolyx om den pågående debatten kring klimat och hållbarhet växer – och frågan är går det att resa ansvarsfullt? Vilka trender kan man se inom turismnäringen och kan man välja bort influencers? Commapodden · Avsnitt #6: Går det att resa långt OCH hållbart? med Tina Frisk från Ecolyx
  • Anders Stjernström

    5. Så bygger Försvaret ett inkluderande varumärke

    Anders Stjernström, marknadsstrateg på Försvarsmakten berättar hur man genom värdedriven kommunikation förändrar en organisation på djupet. Han ger också en inblick i hur försvaret har lyckats öka i förtroendemätningar tre år i rad, hur man arbetar med förändringsmotstånd och om framgång föder nättroll. Commapodden · Avsnitt #5: Så bygger Försvaret ett inkluderande varumärke med Anders…
  • Johan Eriksson

    4. Att sälja ett budskap på bästa sätt

    En av Sveriges mest profilerade brottmålsadvokater och Rakhmat Akilovs försvarare Johan Eriksson menar att försvarsadvokatens roll är att sälja rimligt tvivel. Johan berättar om betydelsen av att vara en motpol för någon som för stunden inte har ett förtroende och risken att överargumentera för sin sak. Och så ger han sitt viktigaste råd till tonårsföräldrar.…