Reputation&Trust

Här är Sveriges högst (och lägst) ansedda företag 2019

IKEA är Sveriges högst ansedda företag 2019. Det visar undersökningen Reputation&Trust som tagit tempen på företags-Sverige. På andra respektive tredje plats hamnar Systembolaget och Spotify. Bland de lägst ansedda hittar vi Lundin Petroleum, PostNord och Ryanair.

Det är första gången Reputation&Trust görs så omfattande i Sverige och totalt har 4740 personer deltagit. De som svarat har utvärderat företags anseende utifrån åtta kategorier, bland annat hur de värderar företagens ledarskap, innovationsförmåga och ansvarsfullhet. Bakom undersökningen står kommunikationsbyrån Comma och det finska analysföretaget T-Media som gjort anseendemätningar i tio år i fler än 40 länder.

Reputation&Trust skiljer sig från andra anseendemätningar då den på ett konkret sätt visar hur anseendet påverkar organisationers möjlighet att nå sina affärsmål.

– Med hjälp av den här anseendemätningen kan vi analysera olika aspekter av organisationers anseende, till exempel hur människor uppfattar deras agerande när det gäller etiska frågor, hållbarhet och ledarskap. Dessutom mäter modellen hur anseendet påverkar intressenternas agerande gentemot organisationen, till exempel hur benägna de är att köpa produkter och tjänster, arbeta för eller investera i företaget. Den informationen är värdefull för att kunna agera strategiskt och långsiktigt, säger Ingrid Landahl, grundare av kommunikationsbyrån Comma.

Svensk premiär

Nu får undersökningsmodellen premiär även på den svenska marknaden. Och när svenskarna får rangordna sina top-of-mind-företag hamnar kända namn både i botten och toppen av listan.

– När vi tittar på de företag som toppar listan hittar vi bland annat organisationer som gjort mycket bra i form av inkluderande arbetsplatser, ansvarstagande affärsmodeller och innovativa företagsidéer. Det här är aspekter som värderas högt och de får därför en direkt påverkan på såväl anseendet som den affärsmässiga framgången, säger Ingrid Landahl.

 

Högst anseende Poäng Lägst anseende Poäng
IKEA 4,07 Netto 2,99
Systembolaget 3,84 Swedbank 2,90
Spotify 3,82 Danske Bank 2,87
Google 3,80 Nordea 2,83
ICA 3,77 Lundin Petroleum 2,48
MAX 3,76 PostNord 2,26
Länsförsäkringar 3,73 Ryanair 2,25
Volvo 3,71    
Clas Ohlson 3,68    
Microsoft 3,65    

– När det gäller företagen med lägst anseende så ser vi föga förvånande att bankernas problem att komma tillrätta med penningtvätt har gett utslag. Det kommer att bli intressant att följa utvecklingen och se vilka som lyckas förbättra sitt anseende till nästa år och vilka som kommer att dras med anseendeproblem under längre tid. Vad gäller sista namnet på listan, Ryanair, så kan man konstatera att en poäng under 2,5 brukar innebära problem att överleva på sikt, säger Ingrid Landahl, grundare av Comma.

För mer information, kontakta:
Ingrid Landahl, grundare av Comma
e-post: ingrid@comma.se
telefon: +46-706 573 334

Jan Strand, partner
e-post: jan@comma.se
telefon: +46-707 106 979

 

Om mätningen
Mätningen har utförts i två steg. Första steget utfördes i juli då en webbpanel namngav de företag som de tycker har högst respektive lägst anseende i Sverige. I oktober fick panelen svara på mer detaljerade frågor och poängsätta (på en skala 1-5) de trettio företag som fått flest röster. Därefter sorterades de bolag med högst respektive lägst poäng ut till listan. Ett resultat över 4 bedöms som mycket bra, över 3,5 som bra och under 3 som ett dåligt resultat. Topplistan inkluderar de tio med högst anseende och de som fått ett resultat under tre. Totalt har 4 740 personer deltagit. Topp-listan kommer att presenteras årligen.

 

Läs mer om Reputation&Trust: www.reputationquantified.com