Charlotte Brodin, analytiker på säkerhetsföretaget 2Secure och expert på GDPR gästar Commapodden. Charlotte berättar hur anseendet blir allt viktigare, samtidigt som allt för få företag i Sverige arbetar aktivt med…
I höstas presenterade Comma en lista över de företag som svenska folket anser har högst och lägst anseende. Nu har vi och analysföretaget T-Media gjort en ny mätning, den här…
Den 27 november höll Comma ett webbinarium där vi tillsammans med Riku Ruokolahti från T-Media presenterade årets lista över företagen med högst respektive lägst anseende i Sverige. Anseendemätningen bygger på verktyget Reputation&Trust som…
Comma har fått en ny förstärkning i form av Mikaela. Hon har bakgrund inom B2B, B2C och kommer senast från en praktikplats där hon har utfört kommunikationsarbete inom ramen för…
IKEA är fortfarande Sveriges högst ansedda företag. Det visar årets Reputation&Trust- undersökning som visar hur svenska folket rankar företagens anseende och hur mycket man litar på dem. Lägst anseende har…
Välkommen på webinarium om Reputation & Trust Vilka företag i Sverige har högst och lägst anseende 2020? Och hur har detta anseende påverkats av den pågående pandemin? Det och mycket…
I det fjortonde avsnittet av Commapodden intervjuar Merja Metell Suomalainen Pelle Lydmar, hotell- och krogentreprenör, som tidigare drev Lydmar Hotell, utsett till ett av världens bästa hotell 2009. Pelle berättar…
Det finns många sätt att arbeta med sitt anseende. Ett av de viktigaste är att hela tiden ligga steget före, bland annat genom att ha en omfattande och aktiv omvärldsbevakning….
I avsnitt tretton av Commapodden intervjuar Merja Metell Suomalainen Barbro Westerholm, riksdagsledamot för Liberalerna och regeringens utredare. Barbro har varit aktiv i den offentliga debatten under många år och är…
Om man har gjort bort sig – kan man då räkna med att återfå sitt anseendet? Och har vi blivit mer källkritiska under 2020? Två intressanta frågeställningar som vi möter…
Comma är nu med i Tala Communications internationella nätverk av krishanterare, The Crisis Experts. Det innebär att internationella företag med kort varsel kan få hjälp med krishantering på flera marknader, något som aktualiserats inte minst i samband med coronakrisen. The Crisis Experts är ett…
Organisationer som efter en händelse genomför en ”After Action Review” (AAR), en metod som amerikanska militären utvecklat, kan höja sin krishanteringsförmåga med 25 procent till nästa gång. Och detta på…
I det tolfte avsnittet av Commapodden intervjuar Merja Metell Suomalainen Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan som ställdes in i år. Hur ser Mia på kritiken som politikerveckan har fått dom senaste…
Ansvarstagande och social hållbarhet, att visa ledarskap och att ta hand om medarbetarna är viktigare än någonsin. Lyssna på intressenterna och fånga upp behoven, möt sedan upp på en nivå över…
Almedalsveckan kommer inte att genomföras i år på grund av det osäkra läget med coronaviruset. Men behovet av att mötas, ha idéutbyte och dialog eller träffa politiker och andra beslutsfattare…
Efter en mer eller mindre ovan och skakig start börjar rutinerna säkert sätta sig och både den ändrade tillvaron och den snabbfotade kriskommunikationen har blivit vardag. Så vad är viktigt…
I det elfte avsnittet av Commapodden intervjuar Merja Metell Suomalainen Björn Fägersten, seniorforskare och programchef på Utrikespolitiska institutet, och 2013 utsedd till en av Sveriges 101 supertalanger av Veckans Affärer, om politisk…
Spridningen av det nya coronaviruset påverkar många företag och organisationer. Det kan innebära att inte ens krisgruppen kan träffas. För att underlätta situationen bjuder Comma på krisappen Crisis Pilot som stöd…
Senaste veckorna har vi kunnat läsa artiklar med två helt olika vinklar – ofta precis bredvid varandra i samma medier. Den ena innebär stark kritik mot myndigheter och regering för…
I det tionde avsnittet av Commapodden intervjuar Merja Metell Suomalainen Riku Ruokolahti från finska T-Media som berättar om bakgrunden till mätmetoden Reputation & Trust och hur man kan mäta sambandet…
Katarina Friskman är Commas senaste tillskott. Katarina har 18 års erfarenhet som journalist och arbetade många år på Ekot, bland annat som reporter, programledare och redaktör. Hon har även erfarenhet…
I det nionde avsnittet av Commapodden pratar Merja Metell Suomalainen med Jakob Holmström, kommunikationschef på IKEA Sverige, om anseende. Att ha ett högt anseende blir allt viktigare för att man…
Fredagen den 31 januari sparkade vi igång det nya decenniet med Commas första seminarium för året. Där lyssnade vi på Riku Ruokolahti från T-Media som berättade om Reputation&Trust som mäter sambandet mellan anseende…
Helen Iwefors-Häggblom är ny på Commas kontor. Hon är bland annat utbildad inom strategisk PR och kommunikationsvetenskap på Mittuniversitetet och har tidigare varit kommunikationschef och CSR-ansvarig på Canon Sverige. Helen…
Merja Metell Suomalainen är ny delägare på Comma. Hon har varit på byrån sedan 2014 där hon bland annat arbetar med krishantering och ansvarar för PA-frågor. Med sin långa erfarenhet…
Den 31 januari rivstartar vi det nya decenniet med årets första Comma-seminarium. Där berättar vi mer om Reputation&Trust, en omfattande mätmetod som mäter sambandet mellan anseende och affärsnytta, som vi lanserade i…
Fler börjar inse att digitalisering allt mer måste ses som en investering istället för en kostnad. Vi går från digitalisering som ett begrepp till att istället uppmärksamma områden som påverkas…
IKEA är Sveriges högst ansedda företag 2019. Det visar undersökningen Reputation&Trust som tagit tempen på företags-Sverige. På andra respektive tredje plats hamnar Systembolaget och Spotify. Bland de lägst ansedda…
Comma söker just nu nya konsulter som ska arbeta med Reputation Management. Vi söker dels ett kommunikationsproffs med journalisterfarenhet som kan axla rollen som seniorkonsult och bidra i till exempel…
Varför lyckas vissa företag bättre än andra med att nå sina affärsmål? Och varför blir andra mer populära som arbetsgivare? Ett företags anseende säger mycket om vilka möjligheter organisationen har…
Den 7 april 2017 lamslogs Stockholm av terrorattentatet på Drottninggatan. På Kulturhuset Stadsteatern, ett stenkast från Åhléns där den kapade lastbilen kraschade, tvingades man omgående att börja krishantera. Vid utvärderingen…
I det åttonde avsnittet av Commapodden intervjuar Merja Metell Suomalainen Donald Boström, en av Sveriges mest välrenommerade journalister, författare och fotografer. Hans journalistiska avslöjande om organstöld från döda palestinier blev en världsnyhet för 10…
Donald Boström är en av Sveriges mest välrenommerade fotografer, författare och journalister. Han har besökt krisområden, dokumenterat oroshärdar och berättat om många obekväma ämnen genom åren. Men när han avslöjade…
Joanna Rodriguez kommer vara hos oss på Comma under hösten som praktikant. Hon är en nykläckt kommunikatör från Södertörns högskola. Utbildningen fokuserade främst på det svenska språket och gav henne…
I det sjunde avsnittet pratar vi med Liselotte Jernberg Bate, Cultural Manager på Midroc, som fått utmärkelsen En av Sveriges bästa arbetsgivare i Universums årliga mätning. Som ansvarig för kulturarbetet…
Rädsla, ilska och motstånd är vanliga reaktioner när en förändringsprocess inleds. Ordet förändring framkallar snabbt irritation i de flesta organisationer samtidigt som fenomenet blivit ett normalt tillstånd, och tiden när…
Inför EU-valet har det talats i höga toner om överstatlighet när det gäller bland annat försvar, skatter och migration. Men det har inte varit lika mycket rapportering om den del…
I det sjätte avsnittet är Tina Frisk, affärsutvecklare och grundare av reseföretaget Ecolyx, gäst i podden. Medan debatten kring klimat och hållbarhet växer – går det att resa ansvarsfullt? Vilka trender…
I det femte avsnittet av Commapodden har vi besök av Anders “Nemo” Stjernström, marknadsstrateg på Försvarsmakten, som berättar hur man genom värdedriven kommunikation förändrar en organisation på djupet. Han ger…
“People don’t choose for logical reasons, they choose for emotional reasons” Enligt en undersökning presenterad av Status Labs tror åttiofyra procent av tillfrågade marknadsförare att förtroende är den absolut viktigaste…
Hur går man från ord till handling när den egna organisationen och varumärket behöver förhålla sig till en ny tid? Anders Stjernström, marknadsstrateg på Försvarsmakten, vet hur man genom…
Vi har alla sett dem, makthavare som blir intervjuade och tvärsäkert svarar på frågor. Eller svarar och svarar. De replikerar, de använder ord, men vad är det egentligen de säger?…
I fjärde avsnittet av Commapodden intervjuar Merja Metell Suomalainen en av Sveriges mest profilerade brottmålsadvokater och Rakhmat Akilovs försvarare Johan Eriksson. Jag säljer rimliga tvivel, det är försvarsadvokatens roll, konstaterar…
Sverige saknar fortfarande regering, men det finns ingen anledning att vänta på att den nya ska tillträda. Det finns redan nu stora möjligheter att vara med och påverka besluten under…
Svensk Turism AB beräknar att den globala turismen kommer att öka med omkring 50 procent till år 2030. Frågan är, hur kan Sverige ta nästa steg och ytterligare stärka sitt varumärke…
Commas senaste tillskott, erfarne Creative Directorn Patrick Smith, tillför en ny kreativ ådra till byrån. På prishyllan har Patrick bland annat ett guld i Svenska Designpriset från 2012 och flera,…
Den svenska besöksnäringen blomstrar. Förra året hade turismen i Sverige sin kraftigaste ökning på över tio år och i år tilldelades en svensk restaurang för första gången tre Michelin-stjärnor, Frantzén…
I tredje avsnittet av Commapodden intervjuar Merja Metell Suomalainen Anni Bölenius, kommunikationschef på FRA, Försvarets Radioanstalt. Anni berättar om hur FRA aktivt arbetat med att förändra den offentliga bilden av…
Hur bygger du ett gott anseende när du jobbar på Sveriges hemligaste myndighet? Hur kommunicerar du när det mesta du arbetar med omfattas av stark sekretess? Anni Bölenius är…
Jag träffar många organisationer med olika utmaningar inom Reputation Management. Ingen jag hittills mött har trillat i alla dessa fällor, men några har varit snubblande nära kanten. Här är åtta…
Vilka är de vanligaste misstagen företagen gör när det gäller digitaliseringen, som innebär att man tappar styrfart eller riskera att bygga upp hinder inom organisationen? Hur stor riskaptit ska du…
I Commas podcast bjuder vi in aktuella och spännande gäster och fördjupar oss i ämnen som krishantering, kommunikation och hur man bygger och bibehåller ett gott anseende. Vi jobbar med Reputation Management,…
Nedräkningen har börjat för utmanaren till Almedalen, Järvaveckan. Den 9 juni startar den tredje upplagan av politikerveckan i Stockholm. Visionen är att vara en ny plattform för politiska samtal och…
”Hos oss händer det aldrig något intressant” är en vanlig tanke hos företag som funderar på att starta upp eller vidareutveckla sin närvaro i sociala medier. Men ni som tänker så…
Allt fler företag, myndigheter och organisationer har insett värdet av att bygga sitt anseende. Utan ett gott anseende kan du prata dig blå i ansiktet, ingen kommer ändå att lyssna…
För två år sedan lanserade Comma den webbaserade krishanteringsappen Crisis Pilot. Nu finns en utbyggd version för större och komplexa företag och organisationer som har behov av ett verktyg på…
Vad har Lego, Rihanna och Hungerprojektet för gemensam nämnare? Svaret är hållbarhet. De har insett att hållbarhet inte bara skapar rättvisa, utan även tillväxt och ett gott anseende. Så kan du…
Vintern är snart slut och vi blickar fram mot en vår som bjuder på flera viktiga händelser. Vi har listat några av de enligt oss viktigaste (och roligaste) aktiviteterna under…
Malin Castwall Hanson är Commas senaste rekrytering. Närmast kommer hon från den globala organisationen Hungerprojektet och Flickaplattformen där hon jobbat som kommunikationsansvarig med fokus på digitala medier och visuell kommunikation….
Till våren 2018 söker vi en praktikant som kan hjälpa oss med vårt dagliga arbete. Hos oss på Comma blir du del av ett varmt gäng konsulter och ett öppet…
Vi på Comma brukar rekommendera våra kunder att inventera sin verksamhet för att hitta risker. Vi brukar säga att man ska förbereda sig och tänka efter innan man uttalar sig….
Menyer utskrivna direkt på trä och stora saffransbilder på dörrar, tapeter, mattor och glas. Det har Bistro Casper i Stockholm fått inför årets julbord. Canon har inrett lokalen från golv…
Skumpa, mat och trevligt umgänge – det fick de som tog sig till Commas höstmingel. Dessutom fick de några kloka tankar om anseende att ta med sig hem. För dem…
Då var den avklarad, Politikerveckan i Järva. Syftet med veckan var, som arrangörerna själva skriver, att ”minska avståndet mellan politiker och invånare, skapa bättre förutsättningar för boende att engagera sig…
Ett klumpigt uttalande kan vara förödande för vilket varumärke som helst. Felsägningar och missförstånd har legat bakom alltifrån brustna relationer till några av historiens viktigaste händelser. Comma har valt ut…
Hur hanterar man hetluften i en organisation på sammanlagt 34 sjukhus och runt 800 byggprojekt per år? Och hur går det till inne i ett krisrum? _ Fredagen 21 april är…
Politikerveckan i Visby – Almedalsveckan – ligger fem månader bort. Men för de flesta som kommer att vara på plats i år är planeringen redan i full gång. Fredrik Hultgren,…
Seminarier och debatter. Rundabordssamtal och diskussionsforum. Alltifrån sakliga diskussioner till politiskt tjäbbel. Oavsett hur kvalitén mellan dessa samtal varierar så har de en gemensam och ofta kvalitetsavgörande nämnare – nämligen…
För den som är nyfiken på vad en PR-konsult egentligen sysslar med kan det vara svårt att få grepp om vad en mediepitch, krisplan eller rundabordssamtal egentligen innebär. Och vi…
Just nu söker vi en härlig praktikant för vårterminen. Hos oss hamnar du mitt i hetluften hos ett sammansvetsat gäng erfarna PR-konsulter. Comma har en bred kundportfölj av både stora och mindre företag…
Niclas Karnhill, PR-ansvarig på TDC Sverige Vad är bra PR för dig? – Det är betydligt mer än bara rubriker i dags- och branschpress. Det är ett smörjmedel för företagets…
De flesta vet i teorin hur en kris ska hanteras. Det finns ju en pärm för det. I bästa fall. Men i verkligheten är det inte alltid så enkelt. Ingrid…
Utredaren Kent Johansson och hans kollegor på Indelningskommittén har presenterat ett förslag som kan komma att rita om den svenska samhällsorganisationen markant. Men vad innebär förslaget? Och hur kan det…
Vad betyder den nya regionsindelningen för sjukvårdens leverantörer? Den 2 september bjuder Comma in till ett frukostseminarium där en av sjukvårdens just nu viktigaste frågor ställs på sin spets. Tillsammans med en…
Efter många år i Almedalen vet Fredrik Hultgren ett och annat om vad man ska tänka på när man åker dit. Här kommer några av hans allra hetaste tips till…
Native advertising är tveklöst en av de mest omtalade kommunikationsformerna i vår bransch just nu. Men vad är det egentligen? Och är det okej att använda? Bidrar det till de…
Commas krishanteringsverktyg lanserades i vintras. Ett tiotal kunder abonnerar redan på tjänsten och lika många till utvärderar den just nu via ett testkonto. – Är det någonting som alla har…
Almedalsveckan närmar sig med rasande fart och det gäller att vara ute i god tid – med alltifrån boende till planering och genomförande av det du vill uppnå. Vi är…
Comma lanserar Crisis Pilot – ett digitalt hjälpmedel som ska underlätta för företag att hantera kriser organisatoriskt och kommunikativt. – Vi på Comma har många års erfarenhet av kriskommunikation och…
Direkt från Södertörns högskola kommer Emma Bork som nu inte bara kan kalla sig nyexaminerad kommunikatör, utan även praktikant här på Comma. Under våren kommer Emma finnas som förstärkning här hos oss….
Comma inleder det nya året med ett nytt ansikte på byrån. Det är Ulrika Sten som har rekryterats för sina kunskaper inom strategisk rådgivning, internkommunikation och medierelationer. Ulrika har varit…
Vad finns det för likheter och skillnader mellan ett företags kommunikationsarbete och det som polisens förhandlare arbetar med? Vad kan vi som professionella i kommunikationsbranschen lära oss av någon som…
Årets höstmingel blev en trevlig tillställning med god mat, musik och härliga samtal. Stort tack till alla våra trevliga kunder för en toppenkväll i sann Comma-anda.
Commas seniorkonsult Merja Metell Suomalainen har rekryterats till ett uppdrag på socialdepartementet. Merja kommer att arbeta med den nyligen inrättade utredningen kring en kvalitetsplan för den svenska äldreomsorgen. Merja kommer…
Just nu söker vi en praktikant för höstterminen. Hos oss hamnar du mitt i hetluften hos ett sammansvetsat gäng erfarna PR-konsulter. Comma har en bred kundportfölj av både stora och mindre företag…
Nu är vi på jakt efter nya duktiga kollegor för att ytterligare stärka vårt team av kommunikationsproffs. Har du flerårig erfarenhet av arbete med både traditionella och sociala medier på…
Comma ger under våren öppna kurser som riktar sig till den som vill lära sig att bättre förstå medias förutsättningar och hur man som företag kan och bör resonera i sin…
Vad får man om man kombinerar en före detta journalist med en vass penna, ett leende och lite finlandssvenska? Jo, Commas nya praktikant Anna Ekström. Anna är en före detta…
I år går Commas julklappspengar till mikrolån som ska hjälpa utsatta människor i tredje världen att starta egna affärsverksamheter. På så sätt hoppas vi kunna bidra till att stimulera småföretagsamhet…
Årets Almedalsvecka blev inte bara den största och mest välbesökta hittills i svensk politisk historia. Det blev även året då Comma bjöd in till sitt första trädgårdsmingel. Förutom ett uppskattat…
Fler och fler läkemedelsföretag väljer att anlita Comma för sitt pr-arbete. Fyra nya kunder har tillkommit samtidigt som två seniorkonsulter har anställts. Under 2014 kan Comma officiellt presentera fyra nya…
Comma förstärker med två nya seniorkonsulter inom sjukvårdspolitik, kriskommunikation och medierelationer, landstingspolitikern Kristina Söderlund och fd tv/radiojournalisten Merja Metell Suomalainen. Kristina kommer närmast från Reumatikerförbundet där hon i flera år…
Comma har som policy att aldrig uttala sig om eller för sina kunder, utan kundens expressiva tillåtelse att göra detta. En sådan policy är en förutsättning för att arbeta med…