Vi finns alltid tillgängliga för att bolla med och få en första bedömning.
Commas krisjour: +46 8 410 675 65
Vi finns alltid tillgängliga för att bolla med och få en första bedömning.
Commas krisjour: +46 8 410 675 65
Generellt brukar de företag som tidigare varit förskonade ha svårast att hantera en kris. De som ofta kritiseras eller har en riskfylld verksamhet har vanligtvis redan sina rutiner. Ett första steg till att bli bättre förberedd är att inse att alla typer av företag kan drabbas av kriser. Det kan handla om arbetsplatsolyckor, sexuella trakasserier, kritiska myndighetsgranskningar, konflikter med leverantörer eller helt enkelt en före detta medarbetare som ”talar ut” i media. Ett enkelt sätt att höja sin krishanteringsförmåga är att göra en inventering och värdera sannolikheten för att olika händelser ska inträffa.
De flesta företag har en krisplan men den är många gånger för omfattande och komplicerad att använda i skarpt läge. Det leder till att krisledningen i stället ”skjuter från höften” vilket kan leda till onödiga missar. Bra rutiner som är enkla att följa gör att krisarbetet kommer i gång snabbare och att fokus kan läggas där den gör mest nytta. Börja med att identifiera vilka resurser som kommer att behövas i krisledningen, sätta upp rutiner för hur dessa larmas samt hitta ett sätt att dela information och aktuell lägesbild även om alla inte är på plats. Steg två är att ta fram checklistor för olika funktioner.
Rutiner som aldrig övats utan bara existerar på papper kommer inte att användas i skarpt läge. Commas rekommendation är att öva på att använda krisplanen minst en gång per år – och inkallning och larmning minst en extra gång. Att lägga lite tid på utvärdering efter både övning och skarp händelse ökar förmågan väsentligt till nästa gång.
Comma har en egenutvecklad krisapp som kan användas för larmning och vi genomför olika typer av krisövningar som är anpassade till verksamhetens nivå och behov.
Att ha en fungerande omvärldsbevakning är A och O för att ha en chans att hantera en snabbt uppblossande kris. Även om strålkastarljuset inte är riktat åt ert håll till att börja med så kan händelser som berör kunder, partners eller företeelser i er närhet också innebära att ni blir granskade i nästa steg. Comma omvärldsbevakar och bedömer händelser och nyheter för våra kunder. Vi kan snabbt avgöra om något kräver åtgärder eller förberedelser ur kommunikativt perspektiv.