Undvik att krossa krisledningen – Välj rätt övningsnivå

Krisövning

Hos en av våra kunder var det i början tabu att ens prata om en krisövning. Tidigare konsultbolag hade nämligen kört över krisledningen med en alldeles för avancerad övning och bland annat satt upp en kamera i ansiktet på den oförberedda krisledaren, som trots sina 30 år i bolaget och tunga roll i bolagets ledning, inte direkt var någon fullfjädrad kriskommunikatör.

Resultatet blev som förväntat och det dröjde flera år till nästa övning då vi fick börja från början med att bygga upp både rutiner och självförtroende.

Undvik att hamna i samma sits – välj rätt typ av krisövning:

Nivå 1

Ni har ingen, eller bristfällig, krisberedskap och du har svårt att få gehör för behovet.

Här beror det på orsaken till ovilligheten – tror ingen att kriser kan drabba er så kan det räcka med att göra en riskinventering med ledningen för att få upp ögonen för händelser som skulle kunna eskalera.

Tror ledningen snarare att de skulle klara en kris utan förberedelser så får du testa om de har rätt. Tajma in till exempel ett ledningsgruppsmöte eller en konferens och kör en minikrisövning.

Nivå 2

Ni har en krisplan men du är inte säker på hur bra den fungerar och det var väldigt länge sedan bolaget använde planen.

Här behövs en skrivbordsövning för att lugnt och metodiskt gå igenom vem som gör vad vid olika steg i en eskalerande händelse. Scenariot används främst som pedagogiskt verktyg och skapar en mer dynamisk och givande övning samtidigt som ni får värdefull input till uppdatering av planen.

Nivå 3

Ni har en krisplan som ni övat men det var ett tag sedan och det är några som är nya i krisledningen..

Här har du två val:
En särskild genomgång med dem som är nya och sen en spelövning för hela gruppen. Eller en skrivbordsövning med spelinslag där scenariot anpassas så att pressen hamnar på dem som är mer varma i kläderna. Exempelvis om HR-chefen är ny så väljer vi inte en arbetsplatsolycka som scenario.

Nivå 4

Ni har en krisplan och har använt den men ni är inte särskilt vana att hantera kriser.

Dags att göra en spelövning och testa vad ni går för.  Övningen anpassas till lagom stressnivå så att den blir lärande och inte slår sönder någons självförtroende.

Nivå 5

Alla ser fram emot den årliga krisövningen – bring it on!

Och först här blir det en rejäl spelövning där alla prövas i sina olika roller. På rätt nivå är det en väldigt rolig, utmanande och lärorik övning.

Utvärdera och förbättra direkt efter övningen

För alla övningar gäller det att göra en utvärdering direkt efteråt med övningen färsk i minnet. Dokumentera och planera in eventuella förbättringsåtgärder och bestäm samtidigt när nästa övning ska genomföras.

Hamna inte på efterkälken – börja med att testa er

Ska ni ha en chans att påverka informationsflödet så är det snabbt ur startblocken som gäller.  Att ha en fungerande rutin för att informera och samla krisledningen så de direkt kan börja hantera krisen kan göra hela skillnaden för resultatet.

Testa därför er larmning – helst en gång i halvåret eller när medlemmar bytts ut – till exempel så här:

– Informera och förankra innan – inled all kommunikation med ”övning”

– Utgå från något aktuellt eller hitta på en händelse

– Skicka ut ett meddelande enligt era rutiner i den kanal ni valt, och kalla till krismöte. Be deltagarna även notera eventuella åtgärder de skulle vidta direkt, innan mötet.

– Mät tiden det tar innan krisledningen är samlad och beredd att agera med sina checklistor som stöd.

– Utvärdera:

  • Fick alla larmet?
  • Visste alla vad som förväntades av dem?
  • Vilka åtgärder vidtogs direkt?
  • Hur lång tid tog det att samlas?
  • Är det något som behöver förbättras?

 

Behöver ni öva?

Läs mer om våra olika typer krisövningar här eller fyll i formuläret nedan och få vår presentation om de olika varianterna på krisövningar med upplägg, prisförslag och bokningsdetaljer direkt i din inkorg.

Jag vill få mer information om olika typer av krisövningar och vad som passar min organisation: