I dagens snabba och uppkopplade samhälle kan en kris slå till när som helst – och ofta när vi minst väntar det. Oavsett om det handlar om en förtroendekris, mediestorm eller en arbetsplatsolycka är förmågan att hantera situationen avgörande för att skydda varumärket samt organisationens anseende och förtroende. Här går vi igenom olika steg för en framgångsrik krishantering och krisberedskap, samt hur effektiv kriskommunikation kan göra skillnad.
För en effektiv krishantering är det viktigt att vara förberedd redan innan krisen uppstår. En kris som eskalerar kan lätt skena i kostnader, så det sparar både tid, pengar och ger större manövreringsutrymme att vara förberedd.
Beredskap – förberedelserna skyddar i skarpt läge
Börja med att göra en riskinventering och identifiera potentiella risker – från interna problem till externa faktorer som kan påverka verksamheten. Genom att planera, förbereda och förutse möjliga scenarion kan företag och organisationer minimera skadorna och agera snabbt när något oväntat inträffar. Regelbunden uppdatering av policyer och riktlinjer i takt med omvärldens förväntningar är en del av att vara ständigt förberedd.
Ha en uppdaterad krisplan
En krisplan ska vara enkel att följa och innehålla tydliga roller och checklistor för kristeamets medlemmar. Kärnan består oftast av krisledare, kommunikationsansvarig, loggförare samt HR och förstärks av andra funktioner beroende på typ av verksamhet samt aktuell händelse. En viktig del av krisberedskapen är också att upprätta tydliga larmfunktioner, kommunikationsvägar och säkra att alla i teamet vet vad som ska göras direkt då en kris inträffar.
Var beredd – övning gör stor skillnad
Att ha en krisplan är en sak, men att faktiskt kunna tillämpa den under press är något annat. Genom regelbundna övningar och simuleringar av olika krisscenarier blir organisationen mer förberedd. Övningar, från skrivbordsövningar till fullskaliga krissimuleringar, gör att teamet blir mer van att hantera situationen och vet vad som förväntas när krisen väl slår till. En väl inövad krisberedskap ökar också teamets självförtroende.
Krishantering – kommunikationen som bygger förtroende
Under själva krisen är snabbhet, handlingskraft och kommunikation de mest kritiska faktorerna och det är lätt att underskatta kommunikationsbehovet om krisen får extern uppmärksamhet. Att agera snabbt och kommunicera ärligt bygger förtroende både internt och externt. Samla fakta så snabbt som möjligt och säkerställ tydlig och samordnad kommunikation. Välj en huvudtalesperson som kan förmedla företagets budskap konsekvent och ansvarsfullt, samtidigt som ni visar empati och förståelse för de berörda och situationen.
Återställ förtroendet och skydda ditt varumärke
Efter en kris är det viktigt att utvärdera er insats och följa upp med åtgärder för att återställa ert anseende och relationen med intressenter. En handlingskraftig uppföljning visar att ni tagit eventuella felsteg på allvar och är redo att lära av erfarenheten.
Kriser kan vara utmanande, men med rätt krisberedskap, verktyg och kommunikation kan ni bygga ett starkt förtroende. För att hjälpa dig och ditt team att bli ännu bättre förberedda har vi tagit fram den nedladdningsbara guiden Kriskommunikationens ABC – perfekt att ha nära tillhands.
Ladda ner guiden för kriskommunikation
För att ladda ner guiden Kriskommunikationens ABC och få fler handfasta tips till en bättre krisberedskap så fyller du i formuläret nedan. När du gjort det så får du ett mejl med en pdf–fil.