Tre framgångsrika sätt att vinna förtroende 

förtroende

Vilka företag i Sverige har högst anseende? Ställ frågan spontant till svenska folket och ganska snart kommer ett mönster skönjas. År efter år hamnar nämligen tre kända svenska företag i toppen. Ikea, Systembolaget och Spotify, alla framgångssagor inom sina respektive gebit. Här benar vi ut hur de skapar förtroende och vad som skiljer dem åt. 

1. Från svensk landsbygd till global möbeljätte

Genom åren har Ikea nästan blivit synonymt med landet det startades i. Deras möbler och inredningsdetaljer återfinns i var och var annat hem, även hos dem som säger sig aldrig ha besökt butiken kan man förmodligen hitta salladsbestick och vaser med ursprung i den småländska myllan.

Och inte ens när Ingvar Kamprad anklagas för att ha varit nazist i sin ungdom. när företaget retuscherar sina saudiarabiska kataloger för att ta bort alla kvinnor eller när anklagelser om att urskog i Östeuropa används i möbler, så har detta någon nämnvärd påverkan på anseendet. Ikea står stadigt, som hugget ur granit.

Kort sagt, det goda anseende som Ikea jobbat upp under decennier genom att bete sig konsekvent och stå upp för sina värderingar är en naturlig och stark del av företagets framgång. Och mycket krävs för att det ska ruckas, även när företaget emellanåt tabbar sig.

2. Ett utmanande samhällsuppdrag

Systembolaget då, ett statligt företag som säljer en produkt som många vill köpa samtidigt som många anser att det som säljs är skadligt och bör begränsas eller kanske inte säljas alls. Inte många företag skulle klara av den balansgången och lyckas skapa ett gott anseende som statistiskt sett innehåller både förespråkare och motståndare.

Men Systembolaget lyckas år efter år. Hemligheten är förmodligen att de hela tiden förbättrar sin affärsmodell genom att vara mer tillgängliga och fokusera på kvalitet i sortiment och rådgivning. Samtidigt som de tydligt visar att de tar ansvar.

3. Att revolutionera musikbranschen

Spotify har inte funnits lika länge som Ikea och Systembolaget men bolaget har ändå på kort tid jobbat till sig ett gott anseende, gissningsvis beroende på att de är duktiga på innovation, har en attraktiv produkt och behandlar sina anställda på ett juste sätt. Det ger Spotify ett bra fundament att stå på. Den senaste tiden har dock företaget fått kritik för att de marknadsför poddar med osakligt innehåll, att det går att köpa in sig på spellistor och att ersättningen till artister är på tok för låg. Hur det påverkat företagets anseende kommer vi snart kunna visa när vi publicerar nästa anseendemätning.

Ditt anseende är allt du har

Oavsett om man driver ett stort eller litet företag, om det verkar lokalt eller nationellt, om det är publikt eller mindre känt, så finns det alltid ett anseende att ta hänsyn till. De som känner till er, har kontakt med eller hör talas om er har en åsikt. Och den åsikten ligger till grund för ert anseende och vilket förtroende ni inger.