Krishantering: skapa en krockkudde som skyddar när krisen kommer

rahul-pugazhendi-VykUJgij9bM-unsplash-2

Krockkudden är en briljant uppfinning. Marknadsförd redan under sent 60-tal men allmänt förekommande först på 90-talet. Många bilförare har överlevt svåra olyckor just för att de haft denna inbyggda livförsäkring. Tack vare den har smällen mildrats och låtit dem komma undan så gott som oskadda. 

Precis som bilister kan företag skydda sig på ett liknande sätt. För dem består inte krockkudden av något fysiskt skydd som går att köpa utan av anseende och förtroende som har byggts upp och förtjänats under en längre tid.  

Ju högre anseende, desto bättre vaddering

Med ett högt anseende kan de flesta företag eller organisationer hantera kriser utan att de ger några allvarliga konsekvenser på längre sikt. Ju högre anseende, desto bättre skyddar vadderingen. Trots tabbar, skandaler och olyckor påverkas inte deras börskurser märkbart, försäljningen fortsätter och de har fortsätt lätt att nyanställa. Inom rimliga gränser förstås. 

Det finns flera olika sätt hur man skaffar sig en krockkudde i form av högt anseende. Ett är att vara tydlig med vad man står för och sedan leva upp till det varenda dag. Ett annat är att vara tillgänglig och att visa att man tar ansvar. Men det finns mycket mer än så