Slipa på budskapen
Undvik fackspråk och jargong i er kommunikation. Budskapet måste vara tydligt och gärna spetsigt för att det ska uppfattas av en bredare grupp. Ett nischat fokus fungerar bra mot en smal målgrupp, dock behöver man ofta nå bredare grupper för att kunna ta plats i medierummet.
Se även till att skapa synlighet för er expert på hemsidan och i ert nyhetsrum, gärna med bakgrund, citat och olika bilder samt vilka frågor experten driver.
Färskvara
Som talesperson är man bara så bra som sitt senaste framträdande. För att bli framgångsrik krävs därför hela tiden förberedelser och fortbildning. Det kan handla om medieträning, coachning av budskap inför exempelvis medverkan i panelsamtal, att utveckla sin presentationsteknik eller få stöttning i att vässa argumenten i debattartiklar.
Det handlar om personen
När man vill bygga en position för att kunna driva en fråga så behöver man bygga relationer med dem man vill nå ut till. Det är svårt att bygga relationer mellan företag och deras målgrupper och det är därför man väljer att bygga en expertroll runt en specifik person som är duktig och lätt att tycka om.
Men för att detta ska lyckas och hela företaget ska gynnas är det viktigt med en övergripande strategi där experten är en del. Det krävs att ni arbetar tillsammans som ett team för att nå nya höjder. Vinsten med arbetet är när experten når ut och det resulterar i en förflyttning på marknaden eller i samhället eller i branschen. Så vad väntar ni på?