Slaget om mikrobloggarna

Bild på tweet

Landskapet för sociala medier ändras ständigt, där nya plattformar tillkommer eller tar ny skepnad. På senaste tiden har Elon Musk köp av Twitter skapat rubriker och ur affären kom två nya varumärken, X och Bluesky. I samma veva så bestämde Meta sig för att lansera sin version av en textapp, Threads. Men vad är skillnaden mellan dem? Var ska man synas? Comma reder ut begreppen.

Det finns mängder av medieplattformar att välja mellan i det ständigt växande utbudet av sociala medier. En av dessa, mikrobloggen, som först mest var en arena för journalister, har med åren blivit en plats där många företag är verksamma. X, Bluesky och Instagram Threads är några av de mest inflytelserika mikrobloggarna där användare söker nya kontakter, konflikter och kanske framför allt, så mycket uppmärksamhet som möjligt.

Oavsett om du är en företagare som söker nya möjligheter att kommunicera eller en privatperson som vill dela med dig av dina erfarenheter online, kommer denna artikel att ge dig en bättre förståelse för vad varje plattform har att erbjuda.

X (tidigare Twitter): den mäktiga mikrobloggen
Under hösten 2022 fullbordade Elon Musk köpet av Twitter. Han hade uttryckt en önskan om att göra plattformen öppen för alla åsikter. Twitter var känt för sin omfattande funktionalitet och breda användarbas. Trots sjunkande siffor på aktiva användare under 2023 så är plattformen fortfarande är ett av världens största sociala medier med cirka 500 miljoner aktiva användare i månaden.

Under Musks ledning har Twitter bytt namn till X och olika abonnemang har införts. Användare har fortfarande tillgång till plattformen gratis, men det finns även betalversioner för att slippa annonser och som dessutom ger tillgång till fler funktioner. Med en maximal teckenlängd på 280 tecken för gratiskonton och upp till 25 000 tecken för betalversionerna, ger X användarna utrymme att uttrycka sig både kort och utförligt.

X har ett rykte om sig att vara en plattform med högt debattklimat, vilket ofta märks i svenska näringslivet och politiken där tweets ofta tar sig hela vägen fram till att skapa rubriker i dagspressen. Det är fortfarande en passande plattform för att kommunicera i text, då många nyhetsbyråer aktivt följer det som skrivs plattformen. En fördel är också att du snabbt kan uppdatera och ge löpande information, särskilt vid händelser som sker i realtid.

Det är också en plats där tonen många gånger är hård, lättkränkt och extremt grälsjuk. Den som använder sitt X-konto gör bäst i att monitorera det väl och att vara beredd på att det kan storma.

Bluesky: den nya utmanaren
Bluesky, grundat av Twitter-medgrundaren Jack Dorsey år 2019, är numera en självständig plattform som strävar efter ett decentraliserat och öppet socialt nätverk. Ursprungligen en del av Twitter, knoppades Bluesky av när företaget såldes till Elon Musk och blev ett eget företag.

Vid lanseringen krävdes en inbjudan för att skapa ett konto, vilket begränsade användarskaran till en mindre skala. Numera behövs inte längre en inbjudan, vilket gör plattformen tillgänglig för alla. Den stora strömmen av användare har dock uteblivit.

Med över fem miljoner användare liknar appen Twitter i funktionalitet, men saknar bland annat en funktion för direktmeddelanden. Svenska användare sticker bland annat ut i topplistan över aktiva användarna, vilket tyder på att flera svenskar har provat att byta till plattformen. För de som saknar den blåa fågeln och appens utseende är Bluesky ett välkommet alternativ, även om fågeln nu är utbytt mot en fjäril.

Blueskys mål är att erbjuda ett användarcentrerat flöde där användarna själva styr innehållet utan inblandning av algoritmer. Det finns också stora möjligheter att påverka vilken typ av innehåll som visas, samt vilket som döljs. Plattformen är gratis att använda. Än så länge är det få etablerade och officiella företag, myndigheter och personer som använder Bluesky. Kanske en bubblare i framtiden?

Instagram Threads: smidigt för existerande Instagram-användare
Meta, ägare av Instagram och Facebook, bestämde sig för att lansera sin egen textbaserade app, Threads som är en smidig förlängning av Instagram. Användare kan enkelt kan växla mellan plattformarna med samma konto och anpassa sitt flöde efter preferenser, antingen genom att låta algoritmen styra innehållet eller genom att bara se inlägg från konton de följer.

Trots en initial hög efterfrågan och anslutning av stora kändisar och statsmän har Threads haft utmaningar med att behålla användarbasen. Plattformen har ändå, enligt de själva, över 100 miljoner aktiva användare varje månad. Instagram Threads erbjuder en utmärkt möjlighet att utveckla sin närvaro på Instagram genom att skapa en mer personlig och textbaserad relation med följarna.

Företag eller personer som föredrar att kommunicera med text i stället för bilder och video kan finna kombinationen av Instagram och Threads lockande att använda. Om ditt företag redan har en stor målgrupp och följarskara på Instagram kan Threads vara lämpligt, då din nya kanal på Threads snabbt kan attrahera en publik.

Det är också värt att notera att plattformen har många konton, och likt Instagram finns det mängder av spamkonton och fejkprofiler. Att hitta sin målgrupp och sticka ut kan vara en utmaning.

Behov av vägledning
Att vara närvarande på sociala medier är idag en självklarhet. Den stora frågan är bara hur många plattformar man bör vara aktiv på och i vilken utsträckning. Statistiken visar tydligt att X fortfarande dominerar, och trots kritik från flera håll förblir det mikrobloggarens främsta forum med flest legitima aktörer närvarande.

Men det är viktigt att komma ihåg att de olika plattformarna har olika målgrupper. Beroende på dina kommunikationsmål kan en mindre plattform med en mer engagerad målgrupp vara att föredra framför en större plattform med en mer splittrad målgrupp.

Kom bara ihåg att närvaron är helt beroende på hur mycket du eller någon i din organisation orkar att anstränga sig. Det som endast förmår att publicera ett inlägg i veckan kommer knappast att nå någon större följarskara.

Det finns helt enkelt något för alla därute. Om du känner att ditt företag behöver hjälp att navigera i den komplexa världen av kommunikationskanaler, står vi på Comma redo att vägleda dig genom djungeln.

Läs mer om hur vi jobbar med Public Relations, som bland annat Content Marketing