Svenskar känsligast i Norden för dåligt anseende

Bild på paneldeltagare

Svenskar är mest känsliga för dåligt anseende jämfört med sina nordiska grannar. Tesla har på ett år raserat sin anseende på ett sätt som aldrig tidigare setts. Och på topplistan över de högst och lägst ansedda företagen i Sverige behåller IKEA förstaplatsen. Det framkom när årets Reputation&Trust-rapport presenterade på ett seminarium i Stockholm i torsdags.

För femte året i rad presenterades listan där svenska folket rankar de företag som de spontant anser har högst och lägst anseende. För andra året i rad toppar IKEA listan samtidigt som nykomlingen SBB som genomgått ett finansiellt stålbad och många turer i media i hamnar i botten.

Tesla står för ett historiskt tapp
Redan förra året visade rapporten att många företag tappat i anseende och att det är en trend som fortsatt. Under seminariet lyfte Riku Ruokolahti från T-Media, som utvecklat mätmetoden, Tesla som ett exempel på ett företag som har kraftigt backat i anseende och som nu tagit plats på bottenlistan.

Tesla står för det största anseendetappet någonsin och har främst backat när det gäller ”Governance”, det vill säga styrning av företaget samt ”Workplace”. Inte så underligt med tanke på den omtalade avtalskonflikten och Elon Musks olika utspel i media. Tesla är därför ett utmärkt exempel på hur interna strider och dålig företagskultur har en stor påverkan på hur allmänheten uppfattar företaget.

Svenskar är extra känsliga
En annan tydlig trend som gick att urskilja från rapporten är att svenskar påverkas mer av ett företags anseende jämfört med de andra nordiska länderna. Och detta spelar roll för hur vi agerar och konsumerar. Det betyder att det finns en stor affärsmässig nytta för företag att skapa att inneha ett gott anseende.

Bygg anseende inifrån
Seminariet innehöll även ett panelsamtal mellan Ruth Länsman, marknadschef på Vardaga, Adam Hillerbrand Rune, journalist på Dagens Industri och Ingrid Landahl, kommunikationsexpert och grundare av Comma.
Ruth Länsman, som varit delaktig och jobbat med att förstärka Vardagas anseende fortsatte att spinna vidare på exemplet med Tesla och hur viktigt det är, i motsats till Tesla, att få med sig sina medarbetare för att kunna skapa en autentisk och transparent kommunikation.
Ett starkt anseende som startar inifrån organisationen och blir genuint och trovärdigt utåt. I Vardagas fall handlade det, enligt Ruth, om att tro på produkten och tillsammans med kollegor lyckas få ut det budskapet ofta.

Ingrid Landahl som har arbetat med anseende och kommunikation i över tjugo år menade också att företag inte har något annat val i dag än att gå ut och synas och höras för att bygga sitt anseende. Det kan även påverka företag positivt att de vågar gå ut och driva sin kommunikation och nyheter på egen hand.
Adam Hillerbrand Rune menade att anseende bland organisationer fortfarande är lika relevant nu som tidigare, men skillnaden i dag är att företag inte är fullt lika transparanta. Att undvika intervjuer eller telefonsamtal och i stället hålla sig till välformulerade mejlkonversationer är något som Adam menar händer ofta. Det är något som kan skapa missuppfattningar och göra att företag försämrar sitt anseende då de kan uppfattas som att man inte vill lägga alla korten på bordet eller besvara frågor.


Vill du veta mer?
För den som missade seminariet finns årets topplista här under.
Är du intresserad av att mäta ditt företags anseende eller diskutera strategier för att förbättra ert anseende och ta er in på topplistan nästa år? Kontakta någon av våra medarbetare så sätter vi igång!

Källa: Reputation and Trust Analytics 2023