Flera nykomlingar på topplistan i årets anseendemätning

Bild från frukostseminarium Reputation and Trust

För femte året i rad har Sveriges högst och lägst ansedda företag presenterats. Året har präglats av osäkerhet och en orolig omvärld, något som även speglas i årets resultat. Topplistan presenterades under ett frukostseminarium arrangerat av Comma och Reputation and Trust Analytics, som genomför mätningen, tillsammans med PostNord.

Att den svenska nationalklenoden IKEA behåller förstaplatsen kommer inte som någon överraskning. Företaget har legat i topp under alla år som mätningen genomförts i Sverige. Däremot är det anmärkningsvärt att hela fem nykomlingar tar sig in på topplistan – bland dem försvars- och industriföretaget Saab. Övriga nykomlingar inkluderar Apoteket, Willys, Rusta och Folksam.

– Att försvarsindustrin hamnar bland topp tio i en svensk anseendemätning hade varit otänkbart för bara några år sedan, nu flyger Saab in på en delad fjärdeplats med Apoteket vilket säger en del om det förändrade världsläget, säger Ingrid Landahl, grundare av Comma.

Vilka företag som tar plats på listan påverkas av flera faktorer, bland annat omvärldsläget, konsumentpreferenser och företagens egna kommunikationsinsatser.

Fast fashion fortsätter tappa mark
Under seminariet framhölls att det svenska näringslivet kännetecknas av ett dynamiskt klimat som är mer känsligt för förändringar än i våra nordiska grannländer. Detta syns tydligt på bottenlistan, där branscher och företag snabbt kan förändra sina positioner. Årets bottenplaceringar domineras av företag inom fast fashion – en bransch som fått omfattande kritik för sin miljö, klimat och sociala hållbarhet.

– Fast fashion har fått mycket uppmärksamhet under året som en ohållbar bransch med till exempel bilder som sprids på dumpade textilier. Tillsammans med artiklar och inlägg om kopierade plagg, dåliga arbetsvillkor och usel kundservice hos de utländska aktörerna driver det anseende i botten, säger Ingrid Landahl.

PostNord om sin resa mot förbättrat anseende
Sophia Kandell, chef för strategisk kommunikation, varumärke och konsumentinsikt, och Viktor Rosenqvist, ansvarig för paketboxar på PostNord, medverkade under morgonen. De berättade om hur PostNord arbetar med att förbättra sitt anseende. Företaget har under många år florerat på bottenlistan och där återfinns de även i år, men med en klar förbättring i betyget.

En del av framgången, menar Sophia Kandell, handlar om att lämna en defensiv kommunikation och i stället bygga en tydligare identitet. Fokus har lagts på att framstå som det folkliga företag som många svenskar vill tycka om.

– För oss är det fortfarande en stor resa att ändra vårt anseende mot det mer positiva, men vi tar flera steg hela tiden, säger Sophia Kandell.

Affärsutveckling möter kommunikation
PostNords arbete med att stärka sitt anseende handlar inte bara om kommunikation, utan även om affärsutveckling för att möta konsumenternas behov. Som exempel berättar Viktor Rosenqvist om den populära PostNord-appen och de nyligen introducerade paketboxarna.

– Genom appen så kunde vi förstärka informationen mot konsumenten, som när paketet kommer, vart de är och hur stort paketet är. Efter leverans möjliggörs också för feedback och recension av leveransen. Samtidigt som Postboxarna gör att konsumenterna själva kan hämta ut sina paket när de vill och vart de vill, utan begräsningar till ombuds öppettider eller tillgänglighet.

Dessa initiativ gör det möjligt för PostNord att arbeta mer datadrivet och använda sig av alla tusentals kommentarer, recensioner och åsikter som konsumenterna delar med sig av varje vecka. Genom kombinationen av kundcentrerad affärsutveckling, tillgänglig kommunikationsplattform och en starkare positionering kan PostNord fortsätta sin anseenderesa.

Är du intresserad av ditt företags anseende?
Ett första steg mot att förbättra sitt företags anseende är att mäta och ta reda på dagens utmaningar och möjligheter. Kontakta oss idag eller läs mer om Reputation and Trust här.

Läs mer:
Anseendemätningen 2023
Svenskar känsligast i Norden för dåligt anseende