Nedskärningar i tech-sektorn – tafflig kommunikation kan förvärra krisen

nedskärningar

Nu slår lien i tech-sektorn. I maj varslade Kry, Nakd och Klarna, därefter Voi och Kavall. Och det tar knappast slut där. I spåren av räntehöjningar, börsras och lägre värderingar blir det allt svårare att få nytt kapital och det räcker inte med expansion längre – nu ställs krav även på en realistisk plan för att visa lönsamhet.

I grunden är förändringen naturlig och sund, värderingarna har varit uppe på skyhöga nivåer och någonstans måste kopplingen till framtida intjäning finnas. Vi som var med vid förra tech-kraschen såg visserligen ännu värre exempel då på bolag som hade fått miljardinvesteringar utan att ha en realistisk affärsmodell eller intjäning. (Boo.com någon?) Men det finns även idag många affärsmodeller och marknader som kommer behöva omprövas, konsolideras och skalas ned.

För bolagen kan det bli en smärtsam omställning där unga kulturer som haft ett ensidigt fokus på tillväxt måste lära sig hur processer kring omorganisationer och nedskärningar ska hanteras för att inte förvärra krisen. Rapporterna kring Klarnas sparpaket ingav inte förtroende för deras förmåga.

Fem tips på vägen till dig som ska kommunicera ett varsel för första gången:

1. Den svenska arbetsrätten är tydlig och inte särskilt krånglig, sätt dig in i spelreglerna och följ dem så minskar du risken för konflikter och rättsprocesser. Om du är osäker, ta hjälp av en arbetsrättsjurist.

2. Ha ett nära samarbete och dialog mellan ledning, kommunikationsavdelning och HR. Se till att du vet om de första tio procenten kommer räcka på sikt, eller om det planeras fler sparåtgärder. Ta höjd för det när du planerar kommunikationen.

3. Ett varsel kan komma som en chock för medarbetare som aldrig varit med tidigare. Det gäller att balansera formuleringarna för att skapa krisinsikt och förståelse för åtgärderna, samtidigt som framtidstron bibehålls.

4. Detaljplanera kommunikationen så att informationen kommer i snabb följd till rätt intressent, i rätt ordning och i rätt kanal. Se till att formatet ger utrymme även för frågor och dialog.

5. Det går att visa omsorg och empati om medarbetare även om man säger upp personal. Ja, människor kommer att bli chockade och ledsna men att stänga av eller eskortera ut medarbetare på gatan med sina ägodelar är inte det rätta sättet att hantera det. Så bygger du inte förtroende vare sig hos dem som slutar, eller hos dem som ska arbeta kvar.