Aktuellt

Här hittar du aktuella nyheter och de senaste avsnitten av Commapodden

Commapodden | Public Relations | Krishantering | Public Affairs | Hållbarhet | Reputation&Trust | Content Marketing
    Laddar inlägg…
  • Välkommen på frukostseminarium!

    📊 Äntligen dags för årets anseendemätning! Det är dags att presentera listan över Sveriges högst och lägst ansedda företag 2024. Det gör vi återigen på ett frukostseminarium tillsammans med Reputation & Trust Analytics. Reputation and Trust Analytics analyserar sambandet mellan anseende, beteende och affärsnytta med hjälp av evidensbaserad metod. I denna undersökning har den svenska…

  • Crisis Pilot 2.0

    Nu lanserar vi Crisis Pilot 2.0!

    Crisis Pilot är krisappen som hjälper dig att spara tid när varje sekund är dyrbar. Dela information om läget, ha checklistor tillhands, samordna insatser, delegera åtgärder, och se till att era budskap stämmer överens internt och externt. Krisappen underlättar ett smidigt arbete under hela krisens förlopp. Larma krisgruppen direkt Informera om händelser och incidenter samt…
  • 28. Ledarskapets utmaningar under en kris

    I avsnitt tjugoåtta av Commapodden intervjuar Merja Metell Suomalainen Maja Fjaestad, forskare på KI, tidigare statssekreterare och författare till boken Mitt i krisen, som berättar om varför det var viktigt att skriva boken om den svenska pandemihanteringen och vilka lärdomar hon som chef och ledare tar med sig. Maja delar med sig av 10 lektioner i…

  • 20 år av krishantering

    Tjugo år av krishantering!

    När Comma grundades 2004 hade vi turen att redan från start ha två stora organisationer som kunder, det statliga Banverket och Svensk Kärnbränslehantering, SKB. Banverket hade nyligen startat upp projekt Hallandsås igen och SKB hade sina utmaningar att förklara hur livsfarligt kärnavfall skulle kunna hållas åtskilt från människa och miljö i hundratusentals år. Några starka…

  • Bild på tidningar

    Hur man stänger utrymmet för desinformatörer

    Ett frukostseminarium med Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Välkomna till ett tankeväckande samtal om hur snabb, korrekt och relevant kommunikation på förhand kan förhindra det gap som desinformatörer använder sig av. I en tid med flertalet konflikter i världen, ett supervalår där 76 av världens länder inklusive USA och Storbritannien går till…

  • Illustration över Sveriges högst och lägst ansedda företag 2023

    IKEA ohotad etta, Tesla står för största tappet – Sveriges högst och lägst ansedda företag 2023

    IKEA är fortfarande ohotad etta på tronen och det kinesiska klädföretaget Shein ligger i botten. Det visar den senaste undersökningen av Reputation and Trust Analytics som avslöjar hur svenska folket rankar företags anseende. Tesla har rasat mest följt av Spotify som förra året låg tvåa på listan och nu hamnar på delad sjunde plats. I…

  • Avsnitt 27 av Commapodde

    27. Våga kommunicera i kris trots att du inte har hela bilden

    Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, talar om att kommunicera i kris och om situationer då man faktiskt måste göra folk oroliga. Han berättar också om hur man arbetat, både internt och externt, för att stärka MSB:s anseende och varför relationer är den bästa beredskapen för både företag, myndigheter och individer. Lyssna direkt på…

  • Reputation and Trust

    Vilka är Sveriges högst & lägst ansedda företag? Vi har svaret!

    Den 14:e mars bjuder vi, tillsammans med Reputation & Trust Analytics, in till ett frukostseminarium med presentation av den årliga listan över Sveriges högst och lägst ansedda företag. Morgonen kommer även att innehålla en paneldiskussion med branschexperter.  Förra året återtog IKEA första platsen efter att Avanza gjorde ett gästspel i toppen. Frågan är om de…

  • Anna Näppa, employer branding, arbetsgivarvarumärke

    26. Så bygger du (bäst) ditt arbetsgivarvarumärke

    Anna Näppa, forskare vid Luleå tekniska universitetet och expert på employer branding berättar om hur företag kan bli bättre på att bygga sitt arbetsgivarvarumärke och vilka de vanligaste misstagen är. Hon pratar även om hur man kan arbeta med värderingar, varför man inte ska fokusera på att toppa olika rankinglistor och att hon ser ett…

  • commapodden

    25. Att kommunicera om terrorhot utan att skrämma slag på Sveriges befolkning

    Fredrik Hultgren-Friberg, pressekreterare på Säkerhetspolisen, berättar om myndighetens kommunikationsarbete och hur man på bästa sätt genomför ett till synes omöjligt uppdrag – att informera om terrorhotnivå utan att skrämmas. Han förklarar att dina motståndare alltid hör vad du säger och ger tips om hur man kan förbereda sig inför ett mediedrev. Du får också veta varför…