08 Dec Sveriges högst och lägst ansedda företag 2020 – i pandemins spår

IKEA är fortfarande Sveriges högst ansedda företag. Det visar årets Reputation&Trust- undersökning som visar hur svenska folket rankar företagens anseende och hur mycket man litar på dem. Lägst anseende har Ryan Air, Lundin Energy, PostNord och Nordea. Trots ett jobbigt år med pandemi och ekonomiska utmaningar har en del företag lyckats höja sitt anseende.

Reputation&Trust är en metod för att mäta och analysera uppfattningen om en organisations anseende och hur detta påverkar intressenternas beteende. Bakom mätningen står kommunikationsbyrån Comma och det finska analysföretaget T-Media som gjort mätningar i elva år i fler än 40 länder. 3 702 svenskar har rankat anseende i åtta olika dimensioner, bland annat hur de värderar företagens ledarskap, innovationsförmåga och ansvarsfullhet. De företag som rankas är de som svenskarna nämner top-of-mind, det vill säga vilka som de spontant kommer att tänka på med högt eller lågt anseende.

Respondenterna får även svara på frågor om de litar på företagen och om de bland annat skulle köpa deras produkter och tjänster, investera i dem eller söka jobb hos dem. Därmed kan även sambandet mellan anseendet och företagens affärsmässiga framgång mätas.

Precis som förra året hamnar IKEA högst på listan följt av Spotify som klättrar förbi förra årets tvåa Systembolaget. ICA har klättrat en placering till fjärde plats följt av Scania som är ny på listan. Willys tar sig in som nykomling på en hedrande åttonde plats. Även Preem, Vattenfall, Tre/3, Nestlé och SJ är nya på årets lista, fast bland de lägst ansedda företagen.

Ökat anseende för många

– Eftersom topplistan innehåller de kunder som svenskarna spontant kommer att tänka på så spelar det stor roll om det hänt något under året som fått mycket uppmärksamhet. Förra året hade vi fler banker i botten på listan i kölvattnet av flera skandaler. I år ligger enbart Nordea kvar på ungefär samma nivå medan Swedbank har klättrat rejält och Danske Bank har försvunnit ur listan, säger Ingrid Landahl, grundare av kommunikationsbyrån Comma.

Noterbart är att många företag på årets lista har höjt sitt anseende under pandemiåret, även de som anses ha lägst anseende.

– Pandemin påverkar människors värderingar och vad vi lägger vår uppmärksamhet på. Att Willys kommit in på topplistan beror både på att svenskarna köper hem mer mat och uppskattar Willys produkter, samtidigt som de uppfattas ha klarat utmaningarna på ett ansvarsfullt sätt. Scanias entré på listan speglar att vi också värderar svenska varumärken och arbetsgivare högre i dessa tider, säger Ingrid Landahl.

– Att Ryanair ligger kvar på listan förvånar mig till viss del eftersom flygbolag inte borde ligga top-of-mind just nu. Men det kan dels bero på att den negativa bilden sitter hårt och att många kunder fortfarande väntar på att få tillbaka pengar från inställda flyg, säger Ingrid Landahl, grundare av Comma.

För mer information, kontakta:


Ingrid Landahl
Senior Advisor & Founder
e-post: ingrid@comma.se
telefon: +46-706 573 334


Om mätningen
Mätningen har utförts i två steg. Första steget utfördes i juni då en webbpanel namngav de företag som de tycker har högst respektive lägst anseende i Sverige. I september/oktober fick panelen svara på mer detaljerade frågor och poängsätta (på en skala 1-5) de trettio företag som fått flest röster. Därefter sorterades de bolag med högst respektive lägst poäng ut till listan. Ett resultat över 4 bedöms som mycket bra, över 3,5 som bra och under 3 som ett dåligt resultat. Topplistan inkluderar de tio med högst anseende och lägst anseende. Totalt har 3 702 personer deltagit. Topp-listan presenteras årligen.

Läs mer om Reputation&Trust: reputationandtrust.com

Läs om förra årets lista: Här är Sveriges högst och lägst ansedda företag 2019