26 Oct Svensk besöksnäring blomstrar – men vad krävs för att ta nästa steg? Del 1

Den svenska besöksnäringen blomstrar. Förra året hade turismen i Sverige sin kraftigaste ökning på över tio år och i år tilldelades en svensk restaurang för första gången tre Michelin-stjärnor, Frantzén i Stockholm. Frågan är, hur kan Sverige ta nästa steg och stärka sitt varumärke som attraktivt turistland ytterligare?

Fyra områden där svensk besöksnäring har möjlighet att stärka sitt anseende:

Employer branding som kompetenshöjare
Svensk besöksnäring sysselsätter 175 800 personer per år och är därmed en av de största arbetsgivarna i landet. Branschen är också en av de vanligaste ingångarna på arbetsmarknaden för unga och nya svenskar. Samtidigt har man länge brottats med kompetensbrist, inte minst bland landets hotell och restauranger.

Som arbetsgivare har branschen en utmaning att lyfta fram de många och långa karriärer och den yrkesstolthet som det finns goda exempel på. Att stärka branschbolagens arbetsgivarvarumärken genom att tydligare kommunicera utvecklingsmöjligheter skulle kunna locka fler, framför allt unga, att stanna längre. En färsk undersökning gjord av rekryteringsbolaget Academic Work visar nämligen att just utvecklingsmöjligheter är en av de viktigaste aspekterna när unga väljer arbetsgivare. Långsiktigt anseendebyggande och employer branding kan således vara en möjlig lösning.

Fler starka branschtalespersoner
Academic Works undersökning visar också att ett bra ledarskap lockar allra mest hos unga i deras val av arbetsgivare. Och här finns utrymme för mer synligt ledarskap i form av starka talespersoner för den svenska besöksnäringen.

Förvisso fyller den karismatiske Nordic Choice-grundaren Petter Stordalen en stor del av det mediala utrymmet och även flygbolaget Norwegians grundare Bjørn Kjos är top-of-mind för frågor som berör den nordiska flygsektorn. Men kan man hoppas att nästa starka branschtalesperson blir svensk? En stark svensk profil inom besöksnäringen kan öka branschens anseende. Men då gäller det även att ta för sig i media.

Höjd skrytfaktor och Hållbar utveckling är ytterligare två områden där besöksnäringen kan stärka sitt anseende. Dessa fördjupar vi oss mer i den andra delen av artikeln som kommer snart.


Philip Ohlsson, account manager,
med flera kunder inom rese- och hotellbranschen.