”Hos oss händer det aldrig något intressant” är en vanlig tanke hos företag som funderar på att starta upp eller vidareutveckla sin närvaro i sociala medier. Men ni som tänker så kan sluta oroa er – självklart händer det saker även hos er som är värda att uppmärksamma på Facebook, Linkedin, Instagram, etc. Allt som behövs är lite inspiration – att se skogen trots alla träd som står i vägen.
Därför startade vi på Comma en inspirationskurs för sociala medier som ska ge företag självförtroendet till att själva planera och skapa innehåll som fångar intresset hos deras målgrupper. Kursen går igenom allt från strategisk planering och målformuleringar till konkreta tips på innehåll. Och mycket däremellan.
– Det gäller att ha en tydlig plan och sedan fortsätta tro på den. Det är så otroligt vanligt att företag startar ett konto på exempelvis Instagram utan vare sig plan eller uthållighet. När det sedan går trögt så tröttnar man och slutar bry sig. Det gäller att göra allt i rätt ordning och våga lägga ner tillräckliga resurser på arbetet, säger Malin Castwall Hanson, digital strateg på Comma.
Här är ett axplock av kursens beröringspunkter:
1. Vikten av planering
Vem vill ni nå? Och hur vill ni bli uppfattade av dem? Innan ni börjar bygga upp er synlighet i sociala medier är det viktigt att formulera en långsiktig plan med delmål.
2. Lär känna era följare
Att identifiera era huvudmålgrupper innan ni sätter igång är såklart viktigt, men hur de beter sig i det digitala rummet är en annan femma. Genom att mäta engagemangsgrad och andra beteendemönster får ni snart en bild av vilka aktiviteter som är uppskattade. Och vem vet, kanske lär ni känna nya målgrupper som från början var främmande för er.
3. Testa, testa, testa
Var inte rädd för att testa sådant som ni är osäkra på – inget företag eller organisation är felfri i början. Genom att testa vad som funkar så lär ni känna era målgrupper och vad de föredrar, samt vilka övergripande strategier som bidrar till era mål.