Säg kris – och pulsen har gått upp innan du ens hunnit avsluta ordet. Tänk då på hur stresspåslaget ser ut om det handlar om din organisation eller dina medarbetare.
I den situationen finns det inte tid för eftertanke. Då är det helt avgörande att man redan tidigare har gjort sin riskinventering och sitt krisförberedande arbete. Det medför att du kan ligga steget före, fokusera på rätt sak och vinna tid.
De flesta verksamheter drabbas någon gång av en kris. I en studie vid Göteborgs universitet från 2021 intervjuades 1 000 företagsledare av små och medelstora bolag om sin krishantering under pandemins första månader. Studien visade att det var vanligt bland de mindre företagen att man lät magkänslan styra krishanteringen, vilket ledde till att den blev både oplanerad och reaktiv.
Så kan du agera vid en kris
I Commapodden får du handfasta råd och tips om hur du kan agera både inför och under en kris men även efter krisförloppet. Då handlar det många gånger om att utvärdera och förbättra rutiner, men framför allt att analysera krisens kortsiktiga och långsiktiga effekter på anseendet och förtroendet samt hur man ska börja reparera det.
I podden medverkar experter, politiker och samhällsdebattörer och delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. De berättar om allt från medias roll i kriser, vad en bra krisövning ska innehålla och om twitterkriser till hur man riskhanterar i det digitala ekosystemet och vad man kan lära av en kris.
Nedan tipsar vi om våra 8 bästa avsnitt om krishantering.