Avanza

Så fick Avanza Sveriges högsta anseende

Platsen som Sveriges högst ansedda företag har länge tillhört den svenska möbeljätten IKEA. Men nu har Avanza ändrat på det. Företaget gled rakt upp på förstaplatsen utan att ens varit med på topplistan tidigare. Resultatet presenterades på vårt webinarium den 18 februari där Avanzas vd Rikard Josefson berättade om Avanzas framgångar.

Det krävs ett långsiktigt arbete för att skapa sig ett gott anseende. Det vet IKEA, Spotify och Systembolaget, en trio som varje år får höga betyg av svenska folket när det gäller detta. De uppfattas som innovativa, ansvarstagande och bra arbetsplatser. Deras produkter och sätt att leda företagen är uppskattade.

Vilka företag som har högst och lägst anseende mäts i Reputation & Trust-undersökningen som vi på Comma utför varje år. I den senaste ökar anseende hos ovannämnda trio jämfört med året innan. Trots det passeras trion av nykomlingen på listan – Avanza.

Rikard Josefson, vd på Avanza, förklarar hur han tror att detta kunnat ske:
– Det här är först och främst ett kvitto till mina medarbetare för allt det hårda arbete som vi hela tiden gör för våra kunder. Vi har ju nästan 1.7 miljoner kunder och vi ser dem som våra vänner.

– Det är klart att tillväxten i Avanza har ju naturligtvis också påverkat, i kombination med högt medarbetarengagemang och kundnöjdhet.

Men hur ni skapat denna kundnöjdhet? Och vi kanske ska lägga till att ert anseende är högt även utanför de som är era kunder.
– Jag tror vi gör det genom att vara konsekventa. Vi vill demokratisera sparande och lyfter upp vikten av det och att göra investeringar. Dessutom försöker vi hjälpa våra kunder att nå sina ekonomiska mål.

– Sedan tror jag också att vi har varit konsekventa i vår kommunikation och vårt sätt att utveckla Avanza. Vi har till exempel inte hoppat från tuva till tuva och förändrat oss bara för att vi har växt.

Ni hamnade lite i blåsväder i höstas när medier skrev om droger på arbetsplatsen. Hur tänkte du som vd där?
– Vi står för transparens i vad kunder betalar för avgifter etcetera. Och här stod vi för transparens att det här har hänt, så här hanterar vi det och så här går vi vidare.

– Jag tror att det uppskattas att man är transparent, både när det är jobbigt och när det går bra. Jag har fått mejl från kunder som sagt att ”skönt att vara kund i ett företag när ni inte sopar under mattan och greenwashar”.

– Vi är en del av samhället, vi har medarbetare som har problem och det har alla andra också. Det var en intensiv period men genom att vara transparent och ärlig och berätta vad som har hänt så kommer man ganska långt.

Skulle du kunna ge ett råd till dina konkurrenter hur man kan förbättra branschens anseende i allmänhet?
– Det finns två ord för det: transparens och ärlighet. Utöver det så gäller det att inte krångla till det. Försöka inte föreställa dig att vara någonting som du inte är utan var ärlig så kommer du väldigt långt.

Ni har höga anseendepoäng men finns det trots allt något som ni kan utveckla ytterligare?
Det finns alltid saker att förbättra. Jag tycker till exempel att vi är i vår linda med vårt hållbarhetsarbete. Inom det området kan vi absolut förbättra oss som företag.

På webinariet presenterades även hur undersökningen har gått till samt själva metoden. Topplistan som presenterades ser ni här nedanför.

 

För mer information, kontakta:

 

Ingrid Landahl
Senior Advisor & Founder
e-post: ingrid@comma.se
telefon: +46-706 573 334

 

 

Jan Strand
Senior Advisor & Partner
epost: jan@comma.se
telefon: +46-70 710 69 79

 

 

Om Reputation&Trust
Reputation&Trust är en metod för att mäta och analysera uppfattningen om en organisations anseende och hur detta påverkar intressenternas beteende. Bakom mätningen står kommunikationsbyrån Comma och det finska analysföretaget T-Media som gjort mätningar i elva år i fler än 40 länder. I årets mätning har 2 785 svenskar rankat företags anseende i åtta olika dimensioner, bland annat hur de värderar företagens ledarskap, innovationsförmåga och ansvarsfullhet. De företag som rankas är de som svenskarna nämner top-of-mind, det vill säga vilka som de spontant kommer att tänka på med högt eller lågt anseende.

Respondenterna får även svara på frågor om de litar på företagen och om de bland annat skulle köpa deras produkter och tjänster, investera i dem eller söka jobb hos dem. Därmed kan även sambandet mellan anseendet och intressentstödet mätas.

Mätningen har utförts i två steg. Första steget utfördes i juni 2021 då en webbpanel namngav de företag som de tycker har högst respektive lägst anseende i Sverige. I oktober fick panelen svara på mer detaljerade frågor och poängsätta de trettio företag som fått flest röster. Därefter sorterades de bolag med högst respektive lägst poäng ut till listan. Ett resultat över 4 bedöms som mycket bra, över 3,5 som bra och under 3 som ett dåligt resultat. Topplistan inkluderar de tio med högst anseende och lägst anseende. Topp-listan presenteras årligen.

Läs mer om Reputation&Trust: www.reputationandtrust.com

Läs om förra årets lista: Här är Sveriges högst och lägst ansedda företag 2020