Affärsförståelse för framgångsrik förändringskommunikation

kevin-matos-Nl_FMFpXo2g-unsplash

I en oförutsägbar och skiftande affärsvärld finns det en följeslagare som är konstant: förändring. Bakom ekonomiska svängningar och företagsbeslut finns en värld av strategier och kommunikation. Så denna artikel fokuserar på vikten av affärsförståelse för en lyckad förändringskommunikation.  

Låt oss börja med att reda ut vilka strategier som vanligtvis ligger bakom ett företagsköp? Här är tre exempel och hur det påverkar kommunikationsplaneringen. 

Skalfördelar och synergier 

Genom att kombinera resurser med ett annat företag kan man uppnå skalfördelar och synergier, vilket innebär att man kan minska kostnader, öka effektiviteten och förbättra produktionskapaciteten. Men ett företagsförvärv är sällan en enkel process. Anställda i både det förvärvande och det förvärvade företaget kan känna oro för sina jobb, man behöver övervinna kulturskillnader och släppa ”vi och dom-känslan.”  

Som kommunikatör är det viktigt att bygga förtroende, både genom att balansera förväntningar om ökad marknadsandel och lönsamhet med interna löften om långsiktig jobbsäkerhet. Är du insatt i strategin så kan du förbereda dig för flera steg i processen, hitta en balans i budskapen och slippa en bergochdalbana av budskap och känslor. 

Undvik misstänksamhet 

Att skapa en sammanhållen företagskultur efter en sammanslagning är en stor utmaning. Det är vanligt att medarbetare fortsätter att känna sig lojala mot sina tidigare team och är misstänksamma mot personer från det andra företaget. Gemensamma aktiviteter och ett tydligt gemensamt mål kan hjälpa till att bygga sammanhållning, men det är avgörande att tydligt kommunicera den nya riktningen och visionen för företaget. 

Ny strategisk riktning

Ett företag kan förvärva ett annat för att förändra sin strategiska inriktning, till exempel för att utöka sin verksamhet på en ny marknad. Denna förändring kan innebära att tidigare centrala delar av företaget hamnar i skymundan. För att undvika att negativa känslor rörs upp är det viktigt att snabbt engagera och informera de berörda medarbetarna om den nya riktningen och att erbjuda stöd för att anpassa sig till förändringen. 

Detta är några exempel på hur viktigt det är att förstå strategiska och kulturella aspekter i ett företagsköp eller en stor förändring. Samtidigt som det är ett stort jobb som ofta kräver både interna och externa insatser. Exempelvis så behöver ett pressmeddelande om ett förvärv som har förhandlats i månader innehålla mer än fakta. Det kräver en förståelse för varför affären görs och vilka mål som ligger bakom. Dels för att du ska kunna bädda för ett lyckat förvärv, dels för att undvika spekulationer om det underliggande syftet.