26 Sep Åtta saker att undvika när du ska bygga ett starkt anseende

Jag träffar många organisationer med olika utmaningar inom Reputation Management. Ingen jag hittills mött har trillat i alla dessa fällor, men några har varit snubblande nära kanten. Här är åtta saker som du bör undvika om du vill bygga ett starkt anseende:

1.    Att inte berätta om det ni med rätta kan vara stolta över. 

Jantelagen är besvärlig att förhålla sig till. Å ena sidan är allt fler allt duktigare på att pumpa in varmluft i sina ego-ballonger, framförallt i sociala medier. Å andra sidan finns det många företagsledare som tvekar att kliva fram trots att de har en fantastisk verksamhet med massor av spännande historier att berätta. Gör ni det på rätt sätt så stärker det ert anseende inför både kunder och medarbetare. Gör ni det fel så kommer ballongen pysa eller spricka.

2.    Att skapa en kultur där bara positiva rapporter får plats.

Vi älskar alla en positiv ledningsgrupp där allt är frid och fröjd på alla möten – eller hur? Men om ni inte har en kultur där det är ok att berätta om motgångar och be om råd så kommer problemen inte upp till ytan. Se till att era rapporteringsrutiner och interna kultur premierar den som lyfter problemen i tid, så att ni hinner hantera dem innan det går för långt.

3.    Se genom fingrarna med dåligt beteende bara för att pengarna rullar in. 

Vi känner alla den lysande säljaren som kommer undan med nästan vad som helst. Från den överdrivna representationen till de alkoholstinna närmandena på julfesten. Hen kommer att kosta betydligt mer i ökad personalomsättning, internt tjafs och andra energitjuvar – i värsta fall också en misstänkt mutaffär eller metoo-skandal.

4.    Tro att man kan sminka över verkligheten med reklam.

Tiden för varumärken som säger en sak men gör något annat är över. Idag kan konsumenter komma att granska varenda påstående ni gör och de är snabba att fälla sin dom och sprida sin uppfattning.

5.    Underskatta hållbarhetsfrågorna.

Igår var CSR något som drevs i särskilda projekt vid sidan om verksamheten och som skulle visa att ni faktiskt brydde er om något annat än pengar. Idag är det få nystartade företag som inte har hållbarhet inbyggt i sin affärsmodell.

6.    Att inte lyssna på informationsavdelningen.

Vi vet att de är besvärliga, de lägger sig i allt och verkar gilla att berätta om misstag som ni helst skulle lägga locket på. Och till journalister dessutom. Men de är tränade i att se hur ni kommer att speglas utifrån, så lyssna på dem även om ni inte gillar det ni hör.

7.    Underskatta vikten av en tydlig och kommunikativ ledare. 

Alla gillar inte att stå framför publik eller bli intervjuade. Men det är bara att inse att det idag är en otroligt viktig del av ett framgångsrikt ledarskap. Och det går att lära sig.

8.    Att underskatta kraften och snabbheten i en kris. 

Jo alla kan drabbas av en kris även om de följer alla råd här ovan. Och då måste ni vara förberedda med tydliga rutiner som är ordentligt övade. Idag går det så snabbt att ni inte har tid att tveka kring vad som ska göras. Krisen måste hanteras medan den pågår.

Ingrid Landahl, Commas grundare och expert på
kriskommunikation och strategifrågor.

Email: ingrid@comma.se
Telefon: +46-70-657 33 34