Tio steg mot en effektiv krishantering och hur du förebygger en kostsam kris
Kriser i olika former går alla organisationer igenom och priset för en dåligt hanterad kris kan bli högt, något som går att undvika med rätt krisberedskap. Med tjugo års erfarenhet av krishantering så vet vi på Comma att man inte kan trolla bort alla kriser. Men det finns flera sätt att minska risken att en händelse utvecklar sig till en kostsam kris. Och även när krisen slår till är krishanteringen viktig för att mildra konsekvenserna. Här bjuder vi på tio tips för en effektiv krishantering:
- Krisberedskap börjar med insikt.
Ta reda på organisationens styrkor och svagheter genom att mäta ert anseende och förtroende bland allmänheten eller i era prioriterade målgrupper. Vi rekommenderar att även mäta vad medarbetarna tycker eftersom skillnaderna säger mycket om både potentiella risker och outnyttjade styrkor.
- Sätt kris på tapeten.
Gör en riskinventering genom en workshop med ledningsgruppen så alla är införståtta i organisationens krisberedskap. Vill ni gräva djupare kan vi komplettera med intervjuer och träning av nyckelpersoner. Här tar vi reda på vilka risker som finns och sannolikheten för att de ska inträffa vid en kris.
- Inse organisationens svagheter och förändra beteenden som kan skapa en kostsam kris.
Det kan handla om att skärpa policies, dra er ur riskabla affärer, förändra incitamentsprogrammen, öka kunskapen om krisberedskapen internt och utveckla ledarskapet. Det här är ett långsiktigt arbete och ingen quick-fix, men det finns beprövade verktyg och metoder.
- Öka transparensen i er kommunikation – inte bara kriskommunikationen.
Ett problemområde kan lyftas fram av er själv i exempelvis en hållbarhetsrapport tillsammans med ett tydligt åtgärdsprogram. Då kan ingen ”avslöja” det och ni visar tydligt att ni är beredda att ta tag i problem och förutse eventuella risker och kriser som kan uppstå.
- Skapa och implementera en rutin för rapportering av incidenter och avvikelser.
Utbilda organisationen i hur ni kan förebygga kriser genom att visa vad som kan hända om man i stället lägger locket på.
- Skapa en krisberedskap som bygger på tydliga roller och rutiner.
När krisen är ett faktum behöver ni ett väloljat maskineri som krishanterar och kan lägga fullt fokus på att lösa uppgiften.
- Träna krisberedskap och krisrutinerna regelbundet.
Minst en gång per år eller när individer i krisledningen bytts ut. Träna gärna kriskommunikationen, larmning och inkallning.
- Underskatta inte betydelsen av en snabb och effektiv larmfunktion när krisen uppstår.
Vid kris är tiden knapp och du har ingen tid att ringa och jaga kollegor. Med en krisapp eller krisverktyg kan ni nå ut direkt till alla i krisgruppen oavsett om de är på resande fot, på möten eller arbetar hemifrån. - Kristräna era nyckelpersoner.
Vid en akut kris kan nyckelpersoner eller ledning behöva medverka i intervju och mediala sammanhang. Så medieträna era talespersoner regelbundet och med aktuella frågeställningar så de kan hantera pressade intervjusituationer.
- Dra nytta av de kriser som inträffar.
Hantera krisen enligt era rutiner och förbättra sedan er krisberedskap och krishantering genom utvärdering och kunskapsåterföring i alla led.
Mer läsning:
Vad kostar en kris?
Krisberedskap på hög nivå – lär av de stora evenemangen