En bild på en bilväg genom en åker med mörka moln. Bilden symboliserar vår expertis inom Krishantering.

Krishantering

De flesta organisationer drabbas av kriser, större eller mindre. För vissa sker det oftare, för andra mer sällan. Men oavsett vilket finns det något som är helt avgörande för utgången – hur förberedda ni är.

Comma har en systematisk modell för krishantering. Genom att noggrant följa varje steg, från proaktivt förebyggande till återuppbyggnad av förtroendet efter en kris, kan risken för kris minskas och konsekvenserna mildras.

Vikten av att förebygga kriser

Att förebygga kriser är den mest effektiva hanteringen. Genom riskinventeringar kan vi noggrant identifiera och utvärdera potientiella hot och gamla surdegar, samt ge konkreta rekommendationer som minskar risken för att en krissituation ska uppstå.

Vi har dessutom flera verktyg och metoder, bland annat Reputation & Trust, som identifierar svaga punkter där företag behöver stärka sitt anseende.

Läs mer om riskinventering och att förebygga kriser →

En avgörande krisberedskap

Utöver förebyggande riskhantering är en god beredskap avgörande. Tillsammans går vi igenom era resurser, rutiner, befintliga krisplaner och checklistor för att säkerställa att ni är väl förberedda för att hantera en eventuell kris.

En krisgrupp med tydliga ansvarområden är också av yttersta vikt för handlingskraftigt agerande under tidspress. Genom workshops, krisövningar och medieträningar kan vi också utbilda er i att agera effektivt under en krissituation. Dessutom har vi CrisisPilot, en app som används av flera organisationer för att snabbt larma, koordinera och hantera kriser.

Läs mer om krisberedskap →

Akut krishantering

När en kris uppstår är snabb hantering avgörande. Vårt erfarna team på Comma finns alltid tillgängligt för att ge rådgivning och coachning under krisens förlopp. Vi går in och hjälper till med strategisk rådgivning, utformning av budskap, frågor och svar, samt produktion av informationsmaterial.

Comma är experter på coachning av talespersoner och kan vid behov även bistå med bemanning av presstelefon eller sociala medier. På det sätter behöver du aldrig känna dig ensam eller i en utsatt position.

Vi stöttar i den akuta krishanteringen →

Återställ förtroende och anseende efter krisen

Efter att krisen bedarrat är det viktigt att utvärdera hur krishanteringen har fungerat. Allt för att dra lärdomar och förbättra arbetet och processerna inför framtiden. Vi kan bistå med att uppdatera checklistor, strategier och kommunikationsplaner utifrån krisutvärderingen.

Dessutom kan anseendet och förtroendet vara påverkat och då är det viktigt att snabbt komma i gång med aktiviteter som stärker dessa.  Comma hjälper er att utvärdera hur verksamheten påverkats och ger förslag på kommunikationsinsatser för att stärka organisationens anseende på både kort och lång sikt.

Läs mer om att utvärdera din krishantering →

Crisis PIlot – Hur larmar man krisledningen på bästa sätt?

När krisen slår till gäller det att snabbt larma krisorganisationen och börja arbeta. Vi har tagit fram en krishanteringsapp, Crisis Pilot, just för detta tillfälle. Allt du behöver för att kunna dra i gång krisarbetet finns samlat på en och samma plats.

Läs mer om Crisis Pilot →

Mer läsning

Exempel på våra tjänster

– Riskinventering

– Skapa eller se över krisrutiner

– Krisövningar på olika nivåer

– Akut krishantering

– Rådgivning

– Budskap och Q&A

– Medieträning

– Krisappen Crisis Pilot

Commas krisjour

+46 8 410 675 65

Vi finns alltid tillgängliga för att bolla med och få en första bedömning.

Tala Communications

Comma är med i Tala Communications, ett internationellt nätverk av erfarna krishanterare.

Läs mer om krisnätverket →

Vill du veta mer?

Kontakta Jan Strand
+46 70 710 69 79

Mejla →