Tål ditt företag att bli granskat av media?


Vad gör du om Uppdrag granskning plötsligt knackar på företagsdörren för att prata om din verksamhet? Eller om Aktuellt ringer för att få med dig i kvällens direktsändning? Gör du som Håkan Juholt sa att han gör när han får syn på en journalist? Springer. Fast mot dem. Eller duckar du helst och hoppas att allt blåser förbi? Här är några saker som kan vara bra att tänka på när det gäller mediehantering.

Det är förståeligt att helst vilja ducka. Det är klart färre som tycker om att träffa journalister än de som inte gillar det. Men oavsett vad du känner så måste alla företag kunna hantera medier på ett effektivt och framgångsrikt sätt. Ja det gäller faktiskt alla, oavsett om man sysslar med något som är publikt eller B2B. Till och med om du har verksamhet som nästan ingen har hört talas om.


Välplanerad mediestrategi viktigare än någonsin
En effektiv och trovärdig mediehantering är av avgörande betydelse för att bygga förtroende och upprätthålla ett gott anseende. I ljuset av alla dramatiska förändringar som medielandskapet har genomgått de senaste åren, främst på grund av den ökande digitaliseringen och tillväxten av sociala medier, har det faktiskt aldrig varit så viktigt som nu för företag att ha en proaktiv och välplanerad mediestrategi. En felaktig och slapphänt hantering av medier kan leda till allvarliga konsekvenser som negativ publicitet, förlorade kunder och ett förtroende som körts i botten.

Tänk bara på när kommunstyrelsens vice ordförande Staffan Tjörnhammar i Norrtälje fick tunghäfta i 26 sekunder när han i en numera legendarisk tv-intervju fick frågan om varför kommunstyrelse beslutat om att höja sina egna löner rejält. Eller när H&Ms vd Helena Helmersson surnar till i direktsändning när hon konfronteras med uppgifter om att kläder som lämnas in till företaget för återvinning i stället hamnar på soptippar i afrikanska länder. Det går att räkna upp liknande exempel i mängder.


”Tänk om det hände mig”
Det är lätt att skratta åt andras klavertramp, särskilt när man inte känner till hela historien bakom dem. Men det som möter oss i tv-rutan vid dessa och liknande tillfällen är ändå uppenbart– att de som intervjuats inte klarat av uppgiften särskilt väl. Att de på ett kort ögonblick fått en rejäl törn i sitt och sin organisations anseende.

Det är också lätt att känna med dem som gör bort sig. Att tänka sig in i deras situation med ett ”tänk om det hände mig”. För det kan hända dig om du inte är förberedd. Det är till och med ganska troligt.


Var förberedd på granskning
Den här texten är inte skriven för att skrämma upp någon så att de ska tro att risken för att drabbas av ett drev i riksmedia är nära förestående. Det som dock kan hända, som med stor sannolikhet kommer att hända, är att företaget någon gång kommer att bli granskat eller i alla fall utmanat i någon form.

Det kan exempelvis handla om lokalmedia som vill ha svar på frågor eller om rykten eller kommentarer i sociala medier om dålig kundservice, hur anställda blivit illa behandlade, eller andra påstådda missförhållanden. Eller att företaget är med på ett seminarium eller event och får svåra och oväntade frågor av någon i panelen eller i publiken.

Är du förberedd?
Oavsett situationen, om det är i den svettiga tv-studion, under en intervju med ortens tidning, eller femton elaka kommentarer på Facebook, så gäller det att kunna hantera situationen på ett relevant och trovärdigt sätt. Annars står ni inför risken att ert anseende kommer att bli påverkat. Helt onödan.

Du kan tänka att det inte kommer att hända er, att det inte finns något att oroa sig för. Men precis som det gäller försäkringar bör du nog fråga dig: har du råd att inte vara rejält förberedd?