Vägen till ett förbättrat anseende – PostNords resa

Truck with field

Hur vänder man ett anseende som dalat? PostNord har gått från defensiv kommunikation till konkreta förändringar – och resultaten börjar synas. Här delar de med sig av sin resa och de viktigaste insikterna för att bygga ett starkare och mer folkligt varumärke. 

Sophia Kandell, chef för strategisk kommunikation, varumärke och konsumentinsikt och Viktor Rosenqvist, ansvarig för paketboxar på PostNord, berättar om sina erfarenheter och visar hur en genomtänkt kombination av kommunikation, affärsutveckling och konkret handling kan göra skillnad. 

Från defensiv till framåtblickande kommunikation
PostNord har länge haft utmaningar med sitt anseende, vilket bland annat har avspeglats i låga placeringar i mätningar. Men enligt Sophia Kandell börjar arbetet för att vända trenden ge resultat. Företaget har lämnat en defensiv kommunikation bakom sig för att i stället fokusera på att bygga en tydligare och mer positiv identitet. 

– Det räcker inte att bara prata om förbättringar och förändringar, som företag måste man också visa på konkreta handlingar, säger Sophia Kandell. 

Sophia beskriver bland annat hur PostNord arbetar för att framstå som ett folkligt företag. Grunden för detta är att många svenskar vill tycka om Posten. För att nå dit har företaget utvecklat en tydligare visuell identitet och genomfört åtgärder som synliggör deras förändringsresa. 

Affärsutveckling som stärker kommunikationen
Kommunikation är en del av PostNords strategi, men det finns många andra delar som har hjälpt företaget i en positiv riktning. Affärsutveckling har spelat en avgörande roll i att möta konsumenternas behov och bygga förtroende. Viktor Rosenqvist pekar på flera innovationer som har bidragit till att stärka anseendet. 

– Konsumenten sitter i centrum i allt vi gör. Exempelvis kan vi genom vår app ge bättre information om när och hur paket levereras och samtidigt öppna upp möjligheten att ge feedback till oss. Det gör det möjligt för oss att arbeta mer datadrivet och med kunden i fokus, berättar Viktor. 

En annan framgångsfaktor är satsningen på paketboxar. Förändrade konsumentbeteenden, där människor vill styra när och var de hämtar sina paket, har gjort paketboxar till en populär lösning. Med över 9 miljoner paket hanterade via boxarna och tusentals kundrecensioner varje vecka får PostNord direkta insikter som hjälper dem att förbättra sina tjänster. 

En pågående resa mot folklighet och förtroende
Trots framstegen är PostNords resa långt ifrån över. Förändringen kräver uthållighet och ett nära samarbete med kunderna. 

– För oss är det fortfarande en stor resa att ändra vårt anseende till det mer positiva, men vi märker att vi tar flera steg hela tiden, säger Sophia Kandell. 

Insikter för andra företag
PostNords erfarenhet visar att arbetet med anseende handlar om mer än ord – det kräver en plan och handling. Företag som vill stärka sitt varumärke bör börja med att förstå sina kunders behov och förväntningar och arbeta långsiktigt med både affärsutveckling och kommunikation. 

Engagemanget var stort kring PostNords varumärkesresa när Comma presenterade 2024 års anseendemätning på ett frukostseminarium tillsammans med Reputation and Trust Analytics. 

Comma har lång erfarenhet av att stötta företag i deras resor mot ett bättre anseende. Vi hjälper er att förstå era kunders behov, utveckla effektiva kommunikationsstrategier och bygga varumärken som skapar förtroende. Läs mer om våra tjänster här.