Som nybliven pr-konsult lärde jag mig snabbt en läxa. Jag kom från journalistiken, van att jaga vinklar, hitta krokar och göra nyheter läsvärda. Den kunskapen tog jag med mig när det gällde att skriva pressmeddelanden. Tyckte själv att de blev riktigt bra. En kund tyckte tvärtom, blev rasande och lät en mer rutinerad konsult skriva om. Resultatet: en betydligt tamare nyhet som ändå plockades upp av branschpress. Tre notiser, ingen kioskvältare – men på rätt plats.
Lärdomarna var flera. Att journalistisk fingertoppskänsla måste kombineras med kundens perspektiv. Att kundens ord väger tyngst, hur fel det än känns. Och att det är min uppgift att sätta förväntningarna: gör vi så här kan vi räkna med det här utfallet.
Sedan dess har jag levt med balansakten. ”Det där är bra men vi kan inte säga det” eller ”så där kan vi inte skriva, då blir [insert stakeholder] arga”. Självklart finns begränsningar såsom lagar, interna regler, varumärke, anseende, tajming, opinion. Men det är också mitt jobb att tänja på gränserna. Och jag önskar att fler vågade. Framför allt de som har svårt att tränga igenom bruset. För ökad synlighet krävs att man släpper sargen. Inte genom lögner eller överdrifter, utan genom att sticka ut hakan lite mer än man brukar.
Annars är risken stor att man fortsätter producera pressmeddelanden som ingen minns, native-artiklar som ingen läser och LinkedIn-inlägg som ingen bryr sig om. Med AI ökar tyvärr den risken. Det går fort, ser ganska bra ut men blir lätt mellanmjölk. Vi översvämmas i dag av menlösa inlägg som är välformulerade men som inte väcker någon reaktion.
Därför vill jag ge tre råd till alla som sliter med sina budskap för att nå ut:
- Sätt rätt förväntningar. Reflektera över vad olika formuleringar faktiskt ger i genomslag. ”Om vi skriver så här kan vi räkna med tre notiser. Skriver vi så där kan vi räkna med debatt.”
- Tänk utanför regelboken. Lagstiftning, interna policys och varumärkesmanualer är viktiga – men de får inte bli en ursäkt för att alltid spela säkert.
- Ta plats i bruset. De som når igenom är sällan de som är mest försiktiga. De vågar sticka ut hakan lite längre än bekvämt.
Det är bättre att väcka känslor än att försvinna i mängden. Så släpp sargen, våga lite mer, och lämna ett avtryck.