12 Sep I huvudet på en PR-chef

Niclas Karnhill, PR-ansvarig på TDC Sverige


w9tlz7jkncvldlcbg1rvwVad är bra PR för dig?
– Det är betydligt mer än bara rubriker i dags- och branschpress. Det är ett smörjmedel för företagets affärsverksamhet. Jag jobbar i en mängd olika kanaler, både proaktivt och reaktivt, och generar det mesta av innehållet på egen hand tillsammans med marknadschefen. Men vad man än gör så är det viktigt att dialogen är så smidig som möjlig mellan alla intressenter. Jag utgår mycket från det välformulerade ordet. Jag har nytta av att jag skriver snabbt och gör det på ett sätt som fungerar på Twitter, Linkedin och bloggar. Lite glimten i ögat utan att vara oseriös.

Hur har det förändrade medielandskapet påverkat ditt arbete?
– Egentligen inte men visst går allt snabbare i dag. Jag vet värdet i att vara snabb, det märker man inte minst i sociala medier. Man kan nå oförtjänt mycket genom att vara först, då äger du nyheten.

Vad är ditt bästa knep för att nå PR-framgång?
– Att vara en social kameleont med en fot i affärsverksamheten och en fot i kommunikationsverksamheten. Det kan låta manipulativt men det är den bransch vi verkar i.