03 Feb Comma listar tidernas bästa PR-filmer

För den som är nyfiken på vad en PR-konsult egentligen sysslar med kan det vara svårt att få grepp om vad en mediepitch, krisplan eller rundabordssamtal egentligen innebär. Och vi som själva jobbar i branschen ibland kanske undrar; Lever jag det klassiska ”PR-livet”?

 

Hur sätter man fingret på en så varierad och ofta svårdefinierad bransch? Vi har låtit några av Hollywoods bästa regissörer beskriva PR-yrket åt oss.

Det finns en uppsjö av sevärda filmer på temat PR, PA, kriskommunikation och journalistik. Men även om livet som PR-konsult är fartfyllt bör man ha med sig saltkaret när man dyker ner i Commas 7 favoritfilmer:

Sweet Smell of Success (1957)
I denna 50-talsklassiker får vi följa relationen mellan en tidningskrönikör och ett PR-proffs. Förutom kärlek och intriger beskriver filmen på ett träffande sätt hur det nära förhållandet mellan journalister och PR-aktörer kunde se ut – och kan så göra än idag.

The Candidate (1972)
I The Candidate möter vi PA-proffset Marvin Lucas som hjälper till att skapa en slagkraftig politikerkandidat av den annars så uträknade Bill McKay (spelad av en tidig Robert Redford). Detta är historien om hur man med rätt kunskap och relationer kan påverka opinionen. Och som alltid – på gott och ont.

All the President’s Men (1976)
I detta politiska drama avslöjar en anonym presskälla detaljerna som senare resulterar i Watergateskandalen och president Richard Nixons avgång. För den som är intresserad av kriskommunikation erbjuder filmen godsaker att både känna igen sig i och dra lärdom av.

Network (1976)
Network är det satiriska dramat om den åldrande nyhetsuppläsaren Howard Beale (spelad av Peter Finch) som hotas med uppsägning på grund av sjunkande tittarsiffror. Men när han med ändrad stil och egna avslöjanden lyckas vinna tillbaka sina förlorade tittare skapar han snart problem för sina egna arbetsgivare.

Wag the Dog (1997)
När presidenten hamnar i blåsväder inför ett stundande val anlitas en spin-doctor och en Hollywoodproducent för att sopa händelsen under mattan. Det går så långt att de skapar ett påhittat krig för att distrahera allmänheten. På ett humoristiskt sätt visar denna komedi hur långt man kan komma genom kraften av strategisk kommunikation.

Thank You For Smoking (2005)
I detta satiriska drama får vi följa den karismatiske tobakslobbyisten Nick Naylor som visar att allt är möjligt genom övertalning. I flera komiska scener driver han tobaksfrågan framåt – inte sällan sida vid sida med tvivelaktiga vapen- och alkohollobbyister. Naylor avslutar med citatet:

“Michael Jordan plays ball. Charles Manson kills people. I talk. Everybody has a talent.”


Game Change (2012)
I dagens politiska klimat är Game Change minst sagt högaktuell. Filmen utspelar sig under det amerikanska presidentvalet 2008 och skildrar senatorn John McCains valkampanj där en till synes politiskt erfarenhetslös Sarah Palin väljs till vicepresidentkandidat. Det visar sig snabbt att en stark kommunikativ förmåga ibland väger tyngre än politisk kompetens.


För fler filmtips, se AdWeeks “Top 12 Movies / TV Shows for Every PR Pro’s Collection”
http://www.adweek.com/digital/top-12-movies-tv-shows-for-every-pr-pros-collection/