08 Feb To be or not to be in Almedalen?


Politikerveckan i Visby – Almedalsveckan – ligger fem månader bort. Men för de flesta som kommer att vara på plats i år är planeringen redan i full gång. Fredrik Hultgren, seniorkonsult och delägare på Comma samt mångårig Almedalsveteran, listar här fem anledningar till varför man som företag eller organisation bör vara på plats under den intensiva veckan i Visby. Och fem anledningar till varför man bör stanna hemma.

_

Varför Almedalen?

1. ”Alla är där”
Med ett proffsigt och relevant arrangemang i Almedalen kan du i princip locka samtliga individer som är viktiga för ditt intresseområde till samma plats för att diskutera den fråga som just du brinner för. Att få till möten med alla dessa i ett annat sammanhang vid ett annat tillfälle under året skulle vara enormt resurskrävande. Nu är de ändå här, och om du är tillräckligt relevant så kommer de att dyka upp.

2. Kompetensutveckling
Almedalsveckan handlar inte bara om att påverka själv, utan också om att tillåta sig att bli påverkad. Oavsett vilket område inom samhället som du är intresserad av så kan du räkna med att det kommer att arrangeras fler intressanta möten, seminarier och evenemang inom detta område än du hinner gå på. Kort sagt, det finns en enorm potential för personlig och professionell kompetensutveckling. I princip alla som kan något om ditt ämne är där. Det är bara att lyssna och lära.

3. Det spontana mötet
Testa att promenera Hästgatan upp och ner två gånger en förmiddag under politikerveckan. Då kommer du att ha stött på minst ett dussin personer som är relevanta för dig att växla några ord med. Och det fina med Almedalsveckan är att folk som är där, är där för att prata och för att lyssna. Och de är lika intresserade av att lyssna på dig som på någon annan. Så ta chansen, hugg tag i någon på gatan och börja prata. Det kommer att uppskattas.

4. Se det stora i det lilla
Att verkligen förstå hur vårt samhälle fungerar kan ibland upplevas som övermäktigt. Hur interagerar egentligen institutioner, myndigheter, politiska partier, påverkansgrupper, företag, näringslivs- och fackliga organisationer, riksdagen, regeringen och så vidare? I Almedalen är alla samlade, allt är komprimerat till en punkt i tiden och rummet, och för den uppmärksamme finns det enormt mycket att lära sig kring hur samhällsapparatens olika delar hänger ihop och samverkar.

5. Det är kul!
Almedalen ÄR ett spektakel. Men ett relevant spektakel. Det är både roligt och spännande att glida runt i vimlet och oupphörligen stöta ihop med människor som man annars bara ser på nyhetssändningarna. Och ska vi vara helt ärliga så är det faktiskt trevligare att diskutera skattefrågor, lagstiftningsförslag, nationella riktlinjer, eller vilken samhällsfråga man än brinner för över ett glas rosévin i eftermiddagssolen, än över en ljummen plastkopp med kaffe vid ett sterilt konferensbord en regnig dag i oktober…
_

Varför inte?

1. Inget säljevent
Almedalsveckan är en politisk mötesplats som är avsedd för diskussion kring relevanta samhällsfrågor. De senaste åren har det dykt upp allt fler kommersiella jippon som bidrar till att ta fokus från de mer relevanta och seriösa aktörerna och till att förstöra ryktet för denna världsunika samhällspolitiska mötesplats. Är ditt huvudsakliga syfte att introducera en ny bilmodell, läsksmak eller skönhetsprodukt – håll dig därifrån. Men vill du diskutera bilismens roll i infrastrukturutvecklingen, ungdomars förändrade kostvanor eller hur dagens skönhetsideal påverkar oss – välkommen!

2. Hård konkurrens om uppmärksamheten
Som med all annan kommunikation måste du i Almedalen vara intressant och relevant för din målgrupp. Och det blir du inte genom att hyra det största tältet, ha flest ballonger eller det mest spektakulära jippot. Det blir du genom att visa att du och din organisation är genuint intresserade av den samhällsfråga ni vill diskutera, och att ni har något relevant att bidra med. Många är där och slåss om uppmärksamheten hos relativt få individer. Ska du genomföra ett evenemang – se till att du har en fråga som är så pass viktig att diskutera att man som beslutsfattare inte vill missa att komma dit.

3. Du får inga löpsedlar
Trots att i princip varenda nyhetsredaktion i Sverige är på plats är det väldigt svårt att ta medial plats under Almedalsveckan. Visst, eldar du upp pengar eller springer in topless under statsministerns tal så kommer du att få löpsedlar – men det är förmodligen inte så du vill profilera ditt företag eller organisation. Vill du få medialt genomslag för din fråga – välj någon av årets andra 51 veckor.

4. Är ni relevanta?
Att ”alla är där” betyder inte per automatik att du måste vara det. Innan du och din organisation tar beslut om att delta under Almedalsveckan lönar det sig att idka lite nykter självkritik. Är frågorna ni vill diskutera så pass samhällspolitiskt intressanta och relevanta att det motiverar resurserna som vi kommer att behöva lägga ner? Är det över huvud taget rätt arena för er att verka på? En erfaren och ärlig kommunikationskonsult kan hjälpa dig att fatta rätt beslut: http://comma.se/#medarbetare

5. Orkar du?
Ett engagemang i Almedalen förutsätter oftast att du är där åtminstone ett par dagar och är beredd att hålla igång non stop från tidig morgon till sen kväll. Du kommer att träffa en outsinlig ström av potentiellt viktiga människor att tala med, du kommer att lyssna till massvis av kloka (och okloka) människor med massor att säga, du bör vara beredd på att viktiga möten lika gärna kan läggas sent på kvällen som någon annan tidpunkt. Det är nämligen oftast först kvällstid som folk har tid för annat än alla seminarier man vill gå på. Kort sagt, är du inte beredd att vara professionell i princip 24 timmar om dygnet i ett par dagar – stanna hemma och följ i stället världens största politiska möte från ipaden i hängmattan.
_

Är du nyfiken på om din organisation passar för Almedalen? Eller är du en van besökare som vill ta din närvaro till nya nivåer? Kontakta Fredrik Hultgren, Almedalsveteran och delägare på Comma, så berättar han mer: +46-704-441221 eller fredrik@comma.se
_
Missa inte Fredriks praktiska Almedalstips som kan rädda dig från urladdade datorer och hala kullerstenar: http://comma.se/tre-tips-almedalen/