30 Jan Så undviker du att låta som en budskapsmaskin

Vi har alla sett dem, makthavare som blir intervjuade och tvärsäkert svarar på frågor. Eller svarar och svarar. De replikerar, de använder ord, men vad är det egentligen de säger? De är nämligen tränade i att aldrig tappa kontrollen över intervjun. De har nött och slipat sin teknik för att kunna undvika att svara på svåra frågor och i stället säga det som de själva vill få fram. Oavsett vad det handlar om, oavsett vad det frågas om, så har de lärt sig att rapa upp sina inövade talepunkter. De är fulländade budskapsmaskiner.

Förra året släpptes en Kantar Sifo-undersökning som publicerades i Svenska Dagbladet. I den uppgav sju av tio svenskar att de tycker att politiker inte svarar på frågor. Man kan väl gissa att det inte är något positivt betyg. Men att ersätta svar med talepunkter är en teknik som används långt utanför politikerkretsar. Fabrikschefer, vd:ar, generaldirektörer, socialnämndens ordförande, ja listan kan göras hur lång som helst på personer som är duktiga på att svara på frågor utan att svara på frågor.

Är det då fel att ha inövade talepunkter, något man har tränat på att förmedla? Inte alls, utan sådana finns det ingen grund att stå på. Den första som gör bort sig i en intervju är den som helt saknar budskap och låter sig fösas runt av reporterns frågor. Knepet är att förmedla sitt budskap UTAN att låta som en budskapsmaskin.

Hur gör man det då? Jo, nämligen genom att använda bryggor. Det betyder att du först tar emot frågan och sedan bryggar över till det som du vill säga. Exempel: ”Förra månaden hävdade ni att ingen skulle bli varslad. Varför bryter ni det löftet nu?” ”Jag vet att jag sade det. Och vårt mål var att alla skulle få stanna, men efter det har vi tappat flera viktiga kunder så nu är detta tyvärr inte längre möjligt.”

Innebörden i svaret ”vi måste varsla” är förvisso densamma med eller utan brygga. Men poängen med bryggan är att inte låta arrogant. Den intervjuade visar att hen både tar frågan och tittarna som följer intervjun på allvar. DET brukar upplevas som positivt.

Bryggan är viktig för att man inte ska låta som en budskapsmaskin, men den är inte allt. Det som bryggan leder till bör dessutom både vara sant och uppfattas som rimligt. Sanningen behövs för att den allt som oftast kommer fram i slutändan. Och rimligheten behövs för att skapa en ”där-föll-poletten-ner-effekt”.

Så träna gärna på att bli budskapsmaskiner. Undvik bara att låta som dem.

 

Behöver du hjälp att vässa dina budskap och förbereda dig inför kontakt med media? Vi håller medieträningar som ger dig insikt i medias spelregler, hur man bäst förbereder sig för en intervju samt praktisk träning inför kamera.

För mer information, kontakta:
Jan Strand
Senior Advisor & Partner
Email: jan@comma.se
Telefon: +46-70-710 69 79