09 Nov ”Om hajen slutar simma dör den”

Commas senaste tillskott, erfarne Creative Directorn Patrick Smith, tillför en ny kreativ ådra till byrån. På prishyllan har Patrick bland annat ett guld i Svenska Designpriset från 2012 och flera, nu något äldre, silver och brons från Svenska Guldägget. Vi frågade Patrick om hur hans erfarenheter kommer att komplettera Commas erbjudande.

Du blir Commas första Creative Director – vad gör en sådan?
– Jag har mitt fokus på hitta den emotionella nyckeln i varje sammanhang. Vi människor väljer med hjärtat och lägger sedan till de rationella argument som motiverar våra känslomässiga beslut. Uppdragsgivare har bra koll på de rationella argumenten, vår uppgift är hjälpa dem att känslomässigt förklara eller tydliggöra budskap så de når ända in.

Vad tar du med dig till Comma – vad är din ”stil”?
– Med bakgrund från film, design och B2B-byråer gillar jag att kombinera ett mer känslomässigt angreppssätt med uppdragsgivares försäljningsmässiga utmaningar. Attityd, tonalitet och bildspråk kan särskilja varumärken. Men du måste också veta i vilken del av köpprocessen kunden befinner sig i så att de är mottagliga.

Vilken roll får du på Comma?
– Det jag kommer att arbeta med på Comma är att ta fram koncept för våra uppdragsgivare som de kan använda över tid för att säkerställa sitt anseende. För om man ska bygga eller underhålla ett gott anseende, kan man aldrig sätta punkt. ”Om hajen slutar simma dör den”.

 


Patrick Smith
Creative Director
+46-70-799 67 18
patrick@comma.se