Commapodden

I den här podden diskuterar vi kommunikation som ett viktigt strategiskt verktyg för att nå framgång och hur kommunikation både medvetet och omedvetet påverkar allt från människor och företagsaffärer till politiska val.

Vi bjuder in aktuella och spännande gäster och fördjupar oss i ämnen som kriskommunikation, ledarskap, lobbying, varumärkesfrågor och desinformation samt hur man bygger och bibehåller ett gott anseende.

Du kan lyssna på alla avsnitt direkt här på vår hemsida eller där du vanligtvis hittar poddar.

 

Programledare är Merja Metell Suomalainen.

Om du har förslag till ämnen för kommande avsnitt får du gärna maila dessa till merja@comma.se

Avsnitt 27 av Commapodde

#27: Våga kommunicera i kris trots att du inte har hela bilden

Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, talar om att kommunicera i kris och om situationer då man faktiskt måste göra folk oroliga.

Lyssna här →

Anna Näppa, employer branding, arbetsgivarvarumärke

#26: Så bygger du (bäst) ditt arbetsgivarvarumärke

Anna Näppa, forskare vid Luleå tekniska universitetet och expert på employer branding berättar om hur företag kan bli bättre på att bygga sitt arbetsgivarvarumärke, hur man kan arbeta med värderingar och varför man inte ska fokusera på att toppa olika rankinglistor.

Lyssna här →

commapodden

#25: Att kommunicera om terrorhot utan att skrämma slag på Sveriges befolkning

Fredrik Hultgren-Friberg, pressekreterare på Säkerhetspolisen, berättar om myndighetens kommunikationsarbete och hur man på bästa sätt genomför ett omöjligt uppdrag – att informera om terrorhotnivå utan att skrämmas.

Lyssna här →

#24: Rusta för kris – kraven på beredskap fortsätter att öka

Rikard von Zweigbergk, beredskaps- och säkerhetsskyddschef vid Region Gotland, berättar om hur kraven på att arbeta proaktivt med beredskap kommer att öka i takt med kriser i omvärlden, påverkanskampanjer, den största fördomen om säkerhetsarbete och om EU:s utvärdering av Almedalen.

Lyssna här →

kommunikativa utmaningar med Anders Wijkman

#23: Så hanterar du kommunikativa utmaningar

Anders Wijkman avslöjar vilka de största kommunikativa utmaningarna i hans karriär har varit och hur man kan använda kommunikation på bästa sätt i en kris- eller katastrofsituation. Anders och Merja pratar också om hans senaste bok ”En Jord för alla – ett manifest för mänsklighetens överlevnad”.

Lyssna här →

#22: Anseende i lågkonjunktur – hur hanterar man det?

Ingrid Landahl, vd på Comma och Riku Ruokolahti från T-Media, diskuterar hur en försämrad konjunktur och den osäkerhet som sprider sig i samhället påverkar företagen – det krävs mer för att få behålla ett högt anseende i osäkra tider.

Lyssna här →

Helen Iwefors Häggblom

#21: Lyckad hållbarhetskommunikation eller greenwashing?

Helen Iwefors Häggblom, Commas expert på hållbarhet, berättar om hur hon hjälper företag och organisationer att kommunicera deras hållbarhetsarbete och vilka olika framgångsfaktorer och fallgropar som finns.

Lyssna här →

Jeanette Lesslie Wikström

#20: Nyttan av en kris

Jeanette Lesslie Wikström, vd för Säkerhetsbranschen, berättar om de kriser hon har hanterat under sina 25 år i branschen, hur hon ser på medias roll i kriser och varför företagskulturen alltid är en säkerhetsfråga.

Lyssna här →

Viktor Adolphson

#19: Att lösa brott via twitter

Viktor Adolphson, områdespolisen som driver twitterkontot YB Södermalm, berättar om hur han under tio år har byggt upp kontot, vilka twitterkriser han har hanterat och vilka förändringar han har sett över tid i sociala medier.

Lyssna här →

Emma Henriksson

#18: Tips för att lyckas med lobbying

Emma Henriksson, riksdagsledamot för Kristdemokraterna 2006-2018, berättar om det politiska spelet bakom kulisserna inför riksdagsval och ger tips för att nå framgångar med lobbying samt ger insikter om varför mötet med media inte alltid blir som man föreställt sig.

Lyssna här →

Åsa Lundquist Coey

#17: Vilket ledarskap krävs för att en organisation ska växa?

Åsa Lundquist Coey, doktor i management och komplexitet, författare och coach kring att ledarskap alltid är lokalt och att vi behöver se det som en mikroaktivitet. Hon berättar att vi har en övertro till styrdokument och mål och istället borde lita mer på vår förmåga att hantera relationer.

Lyssna här →

Nicklas Andersson

#16: Att bygga anseende som uppstickare och fintechbolag

Svenska folket har rankat Avanza i topp när det gäller vilken bank eller annan finansiell aktör som har högst anseende inom finansbranschen. Nicklas Andersson, sparekonom på Avanza berättar hur man bygger och bevarar sitt anseende i en förtroendebransch.

Lyssna här →

Charlotte Brodin

#15: Nätfenomen och hotbilder som riskerar att skada ditt anseende

Charlotte Brodin, analytiker på säkerhetsföretaget 2Secure och expert på GDPR, berättar om hur anseendet blir allt viktigare, samtidigt som allt för få företag i Sverige arbetar aktivt med att säkra sitt anseende.

Lyssna här →

Pelle Lydmar

#14: Hemligheten bakom ett starkt varumärke – en god kunddialog

Pelle Lydmar, hotell- och krogentreprenör, som grundade och tidigare drev Lydmar Hotell, utsett till ett av världens bästa hotell 2009, berättar hur man skapar ett starkt varumärke och samtidigt bygger och behåller en god kunddialog.

Lyssna här →

Barbro Westerholm

#13: Så bygger du anseende i den politiska hetluften

Barbro Westerholm, riksdagsledamot för Liberalerna berättar hur man bygger och bevarar sitt anseende genom ett långt politiskt liv. Vad är det viktigaste hon har lärt sig av kriser och hur har förutsättningarna för att påverka politiken som lobbyist förändrats genom åren?

Lyssna här →

Mia Stuhre

#12: Den digitala politikerveckan – är det framtiden för Almedalen?

Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan som ställdes in i år berättar hur ser hon på kritiken som politikerveckan har fått dom senaste åren och varför priset för medverkan bara stiger samtidigt som veckan blir kortare. Blir årets uppehåll en möjlighet att istället stärka Almedalsveckans anseende?

Lyssna här →

Björn Fägersten

#11: Politisk risk och företag som allt mer systemviktiga aktörer

Björn Fägersten, seniorforskare och programchef på Utrikespolitiska institutet, pratar om politisk risk. Vad är politisk risk och hur påverkar den politiska risken anseendet? Björn beskriver också vilka politiska riskstrategier företag borde arbeta med och hur företag har blivit allt mer systemviktiga aktörer.

Lyssna här →

Riku Ruokolahti

#10: Hur mäter man sambandet mellan anseende och affärsnytta?

Riku Ruokolahti från T-Media i Finland som berättar om bakgrunden till mätmetoden Reputation & Trust och hur man kan mäta sambandet mellan anseende och affärsnytta. Han beskriver de åtta dimensionerna av anseendet.

Avsnittet är på engelska.

Lyssna här →

Jakob Holmström

#9: IKEA - Bäst på anseende i Sverige

Jakob Holmström, kommunikationschef på IKEA Sverige pratar om att ett högt anseende blir allt viktigare för att företag ska kunna uppnå affärsmålen. Jakob berättar om hur IKEA arbetar med att bygga sitt anseende och hur de bevarar det över tid.

Lyssna här →

Donald Boström

#8: Att krishantera på liv och död

Donald Boström, en av Sveriges mest välrenommerade journalister, författare och fotografer berättar om hans avslöjande om organstöld från döda palestinier som blev en världsnyhet för 10 år sedan. Ett avslöjande som även blev början på en krishantering med livet som insats.

Lyssna här →

Liselotte Jernberg Bate

#7: Så arbetar du framgångsrikt med Employer Branding

Liselotte Jernberg Bate, Cultural Manager på Granitor (tidigare Midroc), som fått utmärkelsen En av Sveriges bästa arbetsgivare i Universums årliga mätning. Som ansvarig för kulturarbetet på Granitor berättar Liselotte hur de arbetat internt för att klättra på rankningen.

Lyssna här →

Tina Frisk

#6: Går det att resa långt OCH hållbart?

Tina Frisk, affärsutvecklare och grundare av reseföretaget Ecolyx om den pågående debatten kring klimat och hållbarhet växer – och frågan är går det att resa ansvarsfullt? Vilka trender kan man se inom turismnäringen och kan man välja bort influencers?

Lyssna här →

Anders Stjernström

#5: Så bygger Försvaret ett inkluderande varumärke

Anders Stjernström, marknadsstrateg på Försvarsmakten, berättar hur värdedriven kommunikation kan förändra en organisation på djupet. Han ger också en inblick i hur försvaret har lyckats öka i förtroendemätningar tre år i rad och hur man arbetar med förändringsmotstånd.

Lyssna här →

Johan Eriksson

#4: Att sälja ett budskap på bästa sätt

En av Sveriges mest profilerade brottmålsadvokater och Rakhmat Akilovs försvarare Johan Eriksson menar att försvarsadvokatens roll är att sälja rimligt tvivel. Johan berättar om betydelsen av att vara en motpol för någon som för stunden inte har ett förtroende och risken att överargumentera för sin sak.

Lyssna här →

Anni Bölenius

#3: Sveriges hemligaste myndighet i ett nytt kommunikationslandskap

Anni Bölenius, kommunikationschef på FRA, Försvarets Radioanstalt, berättar om hur FRA aktivt arbetat med att förändra den offentliga bilden av en myndighet som tidigare var både ökänd och okänd. Och vad ska en bra krisövning innehålla?

Lyssna här →

Daniel Akenine

#2: Hur man riskhanterar – i det nya digitala ekosystemet

Daniel Akenine, teknik- och säkerhetschef på Microsoft i Sverige och författare till den omtalade boken ”11 gram sanning”, pratar om manipulation med data och hur en person kan ta kontrollen över informationen på nätet.

Lyssna här →

Jenny Rees

#1: Hur man bygger förtroende – för 100 000 år

Jenny Rees, som arbetar med samhällskontakter och samhällsfrågor på SKB, Svensk Kärnbränslehantering berättar om utmaningen för SBK är att bygga ett förtroende för 100 000 år.

Lyssna här →